Gå til innhold
Arkivverket

[#72787] Birch slekt Moss


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Siden ingen har svart foreløpig, kan jeg komme med det lille jeg vet. Hans Jørgen Birch, født i København, sønn av grosserer Jørgen Hansen Birch og Margrethe Juul, hadde foruten de to søstrene nevnt ved folketellingen også en eldre søster Anne Marie.Om Kirstine er i familie med disse søsken, vet jeg ikke, men det er mange Birch'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ingen Birch'er blant fadderne da Friderich Espmanns sønn Christian ble døpt i Moss i 1797 - Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 4 (1784-1808), Fødte og døpte 1797, side 126-127. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7514&idx_id=7514&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-63>Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Marie Elisabeth Birch ble gift med Johan Reichenwald i Biri i 1788 - Oppland fylke, Biri, Ministerialbok nr. 0 (1730-1879), Ekteviede 1781-1795, side 161. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5053&idx_id=5053&idx_listetype=vi&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDatteren Helene Marg. ble døpt i Fåberg i 1792 - Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 2 (1775-1818), Kronologisk liste 1792, side 130-131. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Jf. LenkeSønnen Hans Jørgen ble døpt i Fåberg i 1790 LenkeSønnen Poul Hans ble døpt i Fåberg i 1788 LenkeHer er Hans Jørgen og den eldre broren Paul i Kristiania i 1801 - LenkeEktemannen til Marie Elisabeth Birch, Johan Reichenwald døde i Fåberg i 1806 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Begge sønnene ble velkjente militærpersoner.Jeg tror det først er viktig å fastslå om Christians mor het Bierch eller Birch (Bierk eller Birk), folketellingen 1801 er ikke akkurat en pålitelig kilde i denne sammenheng, forsiktig sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Mht. Bierk/Bjerk/Birk:Er det ikke bare snakk om en fornorskning/fordanskning ?Dansk Birk/Birch = Norsk Bjerk/BierchBare lurer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Selv om navnets opprinnelse godt mulig ens (Birch), så skrev enkelte slekter seg konsekvent Bierch i det minste på 17- og 1800-tallet. Derfor er distinksjonen ikke helt uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fant giftermålet mellom Fredrik Espman og Kristine Bolette i Stavern - 15.5.1796. Så vidt jeg kan se, står det Bjerk på bruden - se på høyre side nest nederste innførsle - Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 3 (1783-1809), Ekteviede 1793-1796, side 5. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8255&idx_id=8255&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Iflg. FS hadde Fredrik og Kristine også en datter Anne Kristine, døpt 1798 i Moss og en sønn Fredrik, døpt 1800 i Moss. I 1805 ser det ut til at ekteparet hadde kommet til Fredriksborg i Danmark, for da hadde de datteren Adolfine Frederikke til dåpen [url="http://www.familysearch.org/eng/search/VR/individual_record.asp?recid=25911854&lds=4&region=6&regionfriendly=Denmark&frompage=99>Lenke og året etter nok en datter med samme navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ja, det er en dansk etterkommer av Adolfine som har stilt spørsmål til meg inne på DIS-DK.Men ikke bruk mye tid på det! Jeg ville egentlig bare vite om noen umiddelbart kunne kople Birch'ene til samme slekt. Han er for så vidt fornøyd med å ha funnet ut hvor og når de giftet seg og litt om deres bosteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.