Gå til innhold
Arkivverket

[#72788] Politi i Oslo: Einar Hougen


Gjest Knut Ansnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Ansnes

Einar Jonsen Hougen, født i MR Rindal 3.9.1877, død i Oslo 1955 eller 56 ? Antatt gift med Ragna ( 17.12.1882 - 15.7.1949 iflg. Gravminner ) Ragnas gravstein på Østre Aker er avbildet,og Einar står antaglig under henne, men svært utydelig, og han er ikke reg. i Gravminner.Barn: Arvid Ingolf, 25.9.1913,død 2000, og antaglig Ragnar, 8.3.1915, død 1984.Skulle gjerne visst når og hvor han aventuelt ble gift med Ragna, og om de hadde flere barn.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Takk for responsen !Jeg har ellers god oversikt over Einar t.o.m. folketellingen i desember 1900. Mens han da drev som anleggsarbeider på jernbanen i Inn-Trøndelag, var han tidlig det året butikkbetjent i Knarrlagsund, Hitra, og fikk en datter med en lokal jente. Men Einar ble ikke gift med denne jenta.Det er hans senere liv som er nokså ukjent; når traff han Ragna, hvor ble de viet ? I Rindal, i Trøndelag eller kanskje i Oslo ? Når flyttet han til Oslo, og hvor ble barna født, og hvem er de ?Når det gjelder vielsen, har jeg ikke funnet den i Rindals kirkebøker, og heller ikke i Østre Aker. Men det er mange flere kirkebøker å bla gjennom i Oslo, så jeg tenkte jeg skulle prøve her først, i tilfelle noen kjenner til familien, eller vet om en snarvei ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser i alle fall at Arvid Ingolf ligger gravlagt på Nordstrand - [url="http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1583029>Lenkeog at han kan ha vært gift med ei Reidun Solveig LenkeHer er registreringen av dødsfallet til Arvid Ingolf i DA - LenkeKanskje Oslo tingrett (skifteretten) kan gi deg noen svar? Ellers tror jeg du må lete etter Einar Hougen i adressebøkene for Kristiania/Oslo (ev. Aker før 1948).Da kan man gå videre og sjekke de kommunale folketellingene (tellinger eldre enn 60 år er fritt tilgjengelige). Disse tellingene finnes i Oslo kommune, Kulturetaten, Byarkivet - LenkeTema ditt synes å vise at Einar Hougen var ansatt i politiet. Statsarkivene har arkiver etter politikamrene. Hvis Einar Hougen var ansatt i Oslo-politiet, kanskje du kan finne noe i Statsarkivet i Oslo? Jeg har vært innom Felleskatalogen for Arkivverket på nettet og jeg ser at det finnes ruller og lister over politifolk i arkivet etter Oslo politikammer Lenke og personalmapper på pensjonister og fratrådte født før 1918 Lenke og ansettelsesprotokoller LenkeMen vær oppmerksom på at det er restriksjoner mht innsyn i det aktuelle materialet. Adressen til Statsarkivet i Oslo finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Heisan, takk for et utførlig svar ! Her var det mye matnyttig ja, mye bedre enn endeløs leting i kirkebøkene. Skal se hva jeg kan finne. P.t. er jeg i Akershus, og kan ta en tur til arkivene i Oslo. Kan i samme slengen også sjekke bygdebøker for Rindal, det hender at utflyttede omtales litt i bygdebøker. Info om Arvid og Reidun hadde jeg fra før, men sikkert greitt å få lenkene frem her også.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Knut Du kan bare glemme bygdebøkene for Rindal ... jeg slo opp i dag tidlig og der er det ingen flere opplysninger om Einar enn det du hadde i utgangspunktet.Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.