Gå til innhold
Arkivverket

[#72789] Øymark, Arild/Ahl Tordsen Søgaard f.ca 1657, hans kone og barn ?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Arild / Ahl Tordsen Søgaard født ca 1657 sønn av Tord Arildsen Søgaard og Anne Olsdatter Skjørtorp. Var han gift med en datter av Aslak Volen i Øymark ? Hun må være født ca på 1660 tallet. I 1761 døde Barbara Søgaard 95 år ( f.1666 )kan det være henne ?Barn : Lars Ahlsen Søgaard ca 1682 - 1758 g.m Johanne Olsdatter Halvorsrud født ? har ikke funnet henne død, hun bor på Søgaard i 1762. Hun var datter av Ole Hermandsen og Anne Pedersdatter.Berte Ahlsdatter skifte 4 mai 1733 g.m Even Helgesen Anonby.Anne Ahlsdatter 1690 - 1753 g.m Rasmus Iversen Rud.Flere barn ?Kan disse være barn også ? 1711 Bøen i Øymark : Christen Alvsen hustru og 1 barn. 1711 Rokke, Korset N. Peder Alfsøn og qvinde.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei RitaJeg har at Arild Tordsen er gift med Birgitte Lauritsdatter på gården Korset i Rokke. Datter av Laurits Nilsen og Ingeborg. De fikk datteren Berte Arildsdatter og sønnen Lars Arildsen.Med hilse Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Gårdshistorien opererer med ANNE GULLIKSDATTER (d.ca.1778*) som Arild/Ahl Tordsen Søgaard sin ektefelle.* Dødsåret må være ruskende feil. Eldstesønnen Lars var født i 1682. Og Anne nevnes ammen med Arild i 1711.Av barn som ikke er nevnt i innlegg 1 nevnes HELLEN gift med Tue Tuesen. Skifte etter henne i 1794. (Lurer på om Tue er fra Skjeberg-Berg-Rokke-kanten)Dessuten nevnes sønnen OLE (skifte 1794).Har du sett denne artikkelen av Atle Steinar Langekiehl i .' Genealogen nr. 2/2004: 37-53:'Slektene på Skog i Skiptvet og Søgård i Øymark. Nye innfallsvinkler til to slekter i bondearistokratiet med adelig bakgrunn(Leste den for et par år siden uten å ta notater som kan hjelpe her, men jeg vil faktisk tro at den i denne sammenhengen er verdt et blikk.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Iver !Anne Gulliksdatter ? I 1778 er det skifte etter ei Anne Gulliksdatter 1713 - 1773 gift med Anders Hansen i 1734,de bodde på Wiig i Aremark. Hun hadde en datter Marie Andersdatter som var enke etter Anders Nilsen Espelund da hun i 1757 ble gift med Ahl Larsen Søgaard 1724 - 1775 Korset i Rokke ( sønn av Lars Ahlsen Søgaard 1682 - 1758 ). Det er den eneste Anne Gulliksdatter jeg har funnet.RitaRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er jo åpenbart at dette var svært lite å takke for.Her må det ha vært en skikkelig lapsus, som jeg får ta opp med Grete Brustad Nilsen (gårdshistorieforfatteren) når jeg treffer henne neste gang.(Visste du forresten om denne lapsusen?)Om det finnes ei ANNE GULLIKSDATTER som er ca.50 år eldre (enn hun som beskrives i innlegg 3) kan jo tenkes, men da må jo også tidspunktet for død/skifte forskyves tilsvarende.Litt sitat fra gårdshistorien for Nordre Søgård:”Arild (Ahl, All) Tordsen var født ca.1657. Han var gift med Anne Gulliksdatter. I 1711 hadde de en tjenestekarl som var soldat, og en tjenestejente til å hjelpe seg på gården. I 1706 eide Arild Søgård også 4 sk. I Volen (året etter var de selveiere). I årene 1706-1720 eide han dessuten også 6 ¼ lpd. 5 skinn i Nordre Eng. I 1707-1712 hadde Arild (Søgård) og Kristen Kirkeby 1 skpd. 10 lpd. I Søndre Eng. Arild og Iver (bror) eide fortsatt 8 ½ skinn i Vestgård 1706-1720.”Bind 3 i gårdshistorien for Øymark går til trykk i disse dager, og det skal bli spennende å se om det dukker opp noe nytt vedr. Volen og Eng-gårdene.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ole Henrik Ystehede

Hei,Iver: Den Tue Tuesen du nevner, kan ikke være noen andre enn den Tue Tuesen Lobsgaard hvis datter Hillborg Katarina ble gift på Årnes. Denne Tue er tett koblet på de største slektene i Skjeberg.Koblingen fra Søgård til Lobsgård og tilbake til Årnes er interessant. Ikke minst med tanke på mulig kobling til Østby-slekten og den laange debatten om dette.Rita: Jeg var ikke klar over dette forumet før nå, og har søkt litt på stikkord som kan krysse mine aner. Og uansett hvor jeg havner, har du vært i debatten der :-), med spørsmål om personer som er en eller flere ganger i mine anerekker. Fint dersom vi kunne utveksle hvor vi krysser hverandre og funn, tipper vi har litt å utveksle (vi er åpenbart i slekt gjennom mange forskjellige linjer). min mail er ole.h.ystehede@nhoreiseliv.nomvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ole Henrik: Dette visste jeg ikke. Hjertelig takk! Hillborg Katarina Thuesen ble altså gift med med Peter G Halvorsen (Aarnes). – Men sitter du på noe informasjon som tilsier at Hilleborgs mor/stemor ha vært ei HELLEN (innlegg 4) ?En ting til: Jeg har nok ikke fått med meg hele den lange debatten om ”Østby-slekten”. Men siden du nevner dette nettopp i forbindelse med Årnes (i Øymark), - og at Rita i innledningsinnlegget markerer Skjørtorp-forbindelsen til Søgaard, må jeg spørre deg om det dreier seg om Østby i Høland eller Østby i Skjeberg.Det har vært debatt om begge slektene (også på dette forumet), og slektene har vel også et tangeringspunkt, - nettopp på Årnes.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Henrik Ystehede

Hei,Forrige innlegg var helt korrekt :-), den debatten, ja.Iver: Nei, jeg kjenner ikke til noen hustru ved navn Hellen. Den beste oversikten over Tue så jeg i en bok/opptrykk hos Skjeberg historielag for noen år siden, den tar for seg en rekke Skjeberg-slekter og er sikkert godt kjent for alle med adresse i området. Da jeg hadde bommet på en anerekke og Tue m.fl. gikk ut, har jeg ikke tatt vare på notatene, dessverre.mvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.