Gå til innhold
Arkivverket

[#72796] Jakob M Hansen Sødal f. 1865 i Oddernes til USA 1886


Gjest Elisabet Aamdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Elisabet Aamdal

Jeg har fått følgende henvendelse fra en bekjent: Kan noen hjelpe med opplysninger om Jakob M. Hansen og hans gjøren og laden i USA rundt 1886. Jakob M. Hansen (eller Jakob Martinius Hansen Sødal) ble født i 1865 i Oddernes. Han brukte sannsynligvis først Hansen til etternavn, og Martinius - eller bare M. - som mellomnavn. Sødal som etternavn kom til siden, så langt jeg kan forstå. Han reiste fra Kristiansand til USA med dampbåt (via England, sannsynligvis) den 19. mai 1886. Da reiser han som 21-åring under navnet Jakob M. Hansen.Jeg er på jakt etter om og når han ankom New York; evt med hvilket skip. Også hvor han tok inn, og fikk arbeid (sannsynligvis på en harmonium- og/eller pianofabrikk) - enten i New York eller Chicago. Han var opprinnelig snekker, og ble sannsynligvis med en kjenning til Amerika for å jobbe en tid. Er det mulig å finne ut noe mer om dette?Dessuten returnerte han til Europa før 1892, enten via Tyskland eller direkte til Norge. Hvor kan jeg lete for å finne ut dette? De fleste emigrantlister tar for seg folk som reiser fra Europa til USA, og ikke tilbake. Kan noen hjelpe til? Hilsen Håkon Sødal (oldebarn)Hilsen Elisabet Aamdal, Mandal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt på siden:Her er vel dåpen i Oddernes – se helt nederst på venstre side - Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 8 (1864-1880), Fødte og døpte 1865, side 10. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=937&idx_id=937&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFødselsdatoen stemmer overens med denne gravstedsregistreringen: LenkeFamilien Sødal i Kristiansand i 1900 - LenkeDåpen til sønnen Nils Mathias i 1899 - Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 10 (1897-1911), Fødte og døpte 1899, side 42. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHans Kristian Reinertsen, 1896 - Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 9 (1884-1896), Fødte og døpte 1896, side 88. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDagny Andrea Gurine, 1898 - Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 10 (1897-1911), Fødte og døpte 1898, side 19. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Elisabet Aamdal

Takk for at du har brukt tid til å finne disse opplysningene. Som du selv sier: litt på siden, men dog viktige. Fortsatt står det mange ubesvarte spørsmål fra tiden i Amerika. Men det blir vel vanskelig å finne noe mer der? Hilsen Elisabet Aamdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.