Gå til innhold
Arkivverket

[#72810] Peder Krogen, Rennesøy 1801 - hva er hans farsnavn ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiFaren til Arve Christian Pedersen (f.7 juni 1805, Rennesøy, Rogaland) er en Peder Krogen.Hva er han oppført med i 1801 ??Finner ingen gard som heter Krogen.Takk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg faktisk dåpen til Arve Christian i kirkebok med konologiske lister 1805. Se dåp nederst på høyre side: LenkeOm du klikker på forstørrelses ikonet nederst i høyre hjørnet på bildet, er det mulig å lese en del faddernavn. Ikke så lettlest, men jeg tolker i farten; Peder Krog.. søn.Faddereliste: Madam T....land, Skavland, Claus Winter .. Mulig dette kan hjelpe til med å finne faren Peder i 1801-telling. Kan jo prøve med søk på Claus Winter?Kommer tilbake om jeg finner flere opplysninger.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

En annen fadder er Ole Einarson Schavland f.1759 og som var res.capell. ved FT 1801. Han var bosatt på Løbrekke prestegård på Strand. Lenke Dette Schavland navnet kommer fra Snåsa i Trøndelag. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldrene til Steinvor må være Johannes Thorson og Siri Einarsdtr. som nok er søster til res.cappel. Ole Schavland på Strand. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Må nok korrigere den siste utalelsen om at hun var søster av Ole Schavland. Foreldrene het Einer Samuelson og Lisbet Jonsdtr. på Håvarstein, Rennesøy.Hun var født i 1736. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det hjelper litt, Gunn! Da Peder og Steinvor fikk de første barna. Peder f.1795 og Siri f.1797 bodde de på Brimse. Ei lita øy øst for Rennesøy. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

De fikk også barna: Barn 1: Peder Pedersson dpt. 2.6.1795 Brimsøe Barn 2: Siri Pedersdtr. Dpt. 19.11.1797 Brimsøe Barn 3: Johannes Pedersson dpt.18.10.1800 - gravl. 16.11.1800 Krogen Barn 4: Johannes Pedersson dpt. 16.1.1802 Krogen Barn 5: Einar Pedersson dpt. 19.12.1807 Krogen Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Oi! Jeg kvapp da jeg så listen med mail. Dere har jammen vært aktive på morgenkvisten (eller natten....).Tusen takk!Jeg var inne på at det kunne være den Peder Pedersen som bodde på prestegården, siden sønnen tydeligvis er oppkalt etter sognepresten. Men man må jo ha visshet og Johan Arthur er som alltid på pletten!Jeg lette etter konfirmasjonen, men fant den ikke i klokkerboken. Det ble litt seint, så ministerialboken ble helt glemt.Krogen er kanskje en liten plass under et bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg kan i tillegg opplyse om at denne Peder Pedersson er dpt. 41.1768 på Helland, Rennesøy d.17.9.1845. Foreldrene er Peder Pedersson Roaldstad, Rennesøy 1726 - 1784 og Ingeborg Pedersdtr. Helland, 1733 - 1811. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.