Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Torleif Odland

[#72818] Latins navn på kirkedag

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Er det noen som kan fortelle meg hvilken søndag Festo Adscens Christ.er? Får den ikke opp i min latinske kalender.Mvh. Torleif Odland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Det må vel være Kristi himmelfartsdag?Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torleif Odland

Mange takk, jeg bruker den danske 'Dage', men den gav meg ikke noe fornuftig svar, takk for lenken.Torleif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Jeg har også programmet Dage på min maskin, og i dette programmet kalles dagen 'Ascensio Christi'. I hjelpeteksten står det om denne dagen: 'Anden torsdag før pinse. Indtræffer tidligst 30. april, senest 3. juni'Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torleif Odland

Da er du trolig blandt de heldige, som har den gamle versjonen, min er lastet med via Embla,det første jeg hadde ble ved en feiltakelse slettet, og det er nok det du har.Mvh. Torleif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Stemmer nok det, ja! Jeg sikret meg programmet for flere år siden, før Embla 'la beslag' på det :-))Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

I noen bilag som lå i Heskestads kalender står det at Kristi himmelfartsdag er på 6. torsdag etter påske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Jeg har Heskestads kalender også. Der står: 'Ascensio Christi - Helgetorsdag - Kristi himmelfartsdag, 2. torsdag føre pinse'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bernt Jenssen

Heskestad's kalender:Ascensionis Domini, Festum - Ascensio Christi - Helgetorsdag - Kristi himmelfartsdag, 2. torsdag føre pinse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Begge deler er riktig.Det står det samme hos meg som hos dere, men i et bilag/vedlegg som jeg nevnte at jeg har så står det 6.torsdg. etter påske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Enten man teller 39 dager etter påske, 6. torsdag etter påske eller 2. torsdag før pinse, vil man uansett lande på den samme torsdagen :-))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.