Gå til innhold
Arkivverket

[#72818] Latins navn på kirkedag


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Er det noen som kan fortelle meg hvilken søndag Festo Adscens Christ.er? Får den ikke opp i min latinske kalender.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg har også programmet Dage på min maskin, og i dette programmet kalles dagen 'Ascensio Christi'. I hjelpeteksten står det om denne dagen: 'Anden torsdag før pinse. Indtræffer tidligst 30. april, senest 3. juni'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Da er du trolig blandt de heldige, som har den gamle versjonen, min er lastet med via Embla,det første jeg hadde ble ved en feiltakelse slettet, og det er nok det du har.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg har Heskestads kalender også. Der står: 'Ascensio Christi - Helgetorsdag - Kristi himmelfartsdag, 2. torsdag føre pinse'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Heskestad's kalender:Ascensionis Domini, Festum - Ascensio Christi - Helgetorsdag - Kristi himmelfartsdag, 2. torsdag føre pinse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Begge deler er riktig.Det står det samme hos meg som hos dere, men i et bilag/vedlegg som jeg nevnte at jeg har så står det 6.torsdg. etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Enten man teller 39 dager etter påske, 6. torsdag etter påske eller 2. torsdag før pinse, vil man uansett lande på den samme torsdagen :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.