Gå til innhold
Arkivverket

[#72824] Ekteskapet mellom Bjørn Michelsen Ursin og Maren Danielsdatter Hveding


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Dette ekteskapet var oppe tre ganger på tinget. Rachel Ursin måtte vitne mot sin egen bror osv.Men hva var slektskapet mellom disse? Jeg har faren inne, men moren Birgithe Olsdatter har jeg ikke noe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

He he, det var litt upresist, men Ursin familien fra Vestvågøy er en ganske kjent familie. Dette skjedde ca 1650.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Erik Berntsens slektssider: Birgithe Olsdatter ble født circa 1655 i Medfjord. Hun var datter av Ole Jonsen og Karen Thomasdatter.Birgithe Olsdatter giftet seg med Daniel Jensen Hveding,sønn sv Jens Christensen Hveding og Riborg Danielsdatter Skunck,i 1677 i Gibostad, Lenvik, Troms. Birgithe Olsdatter døde i 1720 i Ibestad, Troms. http://vestraat.net/iea-o/p144.htm#i6112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg ser fortsatt ikke problemet med dette giftemålet. Nei de er ikke samme person. De er i slekt, se på linken over den er veldig informativ på denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Det stemmer at Maren Danielsdatter Hveding ble gift med Bjørn Michelsen Ursin, men vanligvis så omtaler vi ham bare som Bjørn Ursin. Det var hans far Michel Bjørnsen som under studietiden latiniserte sitt etternavn (Bjørn-Ursin). Antakelig brukte han det aldri selv, men hans barn og søsken brukte dette.Bjørn Michelsen Ramsvik er derimt Michel Bjørnsens far igjen.Her er Bjørn Michelsen [url="http://vestraat.net/iea-o/p257.htm#i10466>http://vestraat.net/iea-o/p257.htm#i10466Men jeg liker bedre Trekilen.com Her har du Bjørn Michelsen der: LenkePS: Faren til Bjørn Michelsen er relativt omstridd - men det er en anne sak.Michael Bjørnsen LenkeBjørn (Michaelsen) Ursin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det var nok innlegg nr. 3 som forvirret meg. Det oppfatter jeg som om ekteskapet mellom Bjørn Ursin og Maren Hveding ble inngått ca 1650, noe jeg ser er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiklipp fra ditt spørsmål. 'Rachel Ursin måtte vitne mot sin egen bror osv.Først det er ikke noe slektskap mellom Bjørn og Maren. Birgitte Olsdtrs far presten (i Torsken på Senja) Ole Johnsen og konen Karen Tommasdtr var fra Danmark, mens Hvedingslekten var bl. a. på Skotnes (se Buksnes bygdebok), og er trolig fra Buksnes.at Rachel er Bjørn Ursins søster, burde jo bekrefte at Michael Bjørnsen Ursin og Anne Svendsdtr Wilstrup er hans foreldre siden det ikke er tvil om at de er Rachel Ursin sine foreldre. Se ellers skiftet til Christian Albert Friis i 1728 (han var gift med Rachel) omtales som arvinger brorsønn Christian Friis, Løytnant til hest, Svogeren sorenskriver Bjørn Ursin, svigerinnen Annichen g. m. Elias Schøning, svigerinnen Anna Elisabeth U. g. m. Anders Jakobsen, svigerinnen Martha Ursin g. m. Andreas Jakobsen Schøning (bror til Elias) og Sara Ursin som bodde på Helgeland.Selve Bryllupet og grunnen til rettsaken var at Bjørn var forlovet (han hadde i vitner nærvær lovet å gifte seg med hhenne) med Karen Gjertsdtr Barsøe. Til tross for dette tok han med seg Maren Danielsen Hveding til Bergen og giftet seg med henne. Karen gikk derfor til retten med krav om erstatning etter brudd på ekteskapsløftet. Bjørn mistet stillingsen og måtte derfor søke om å få den tilbake senere, noe han og gjorde. Han giftet seg som kjent med Karen B. da Maren døde.Kan legge til at Riborg Danielsdtr Schunch (Skanche) (en av min tipp...) var gift 2. g. med bispen i Trondhjems ombudsmann Nils Mortensen og ikke fantasien Morten Hveding (som det står på Winnemsiden). Deres barn 'lånte/ble kalt av folk' Hveding og senere tok de det som slektsnavn. (de skrev det bl. a. Weding, Hvitting og Veding.Nils Mortensen var og fogd i Senjen. se Folk og slekt i Trondenes (nr. 1913) og på gården Sørvik, i Sandtorgdelen i Trondenesboken til Lysaker. og et bokverk om Bispesete i Trondheim av samme person. Husker ikke nå hva det heter.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Steinar,Dette var en god forklaring. Men for ordens skyld: På Winnemsiden står det ikke at Riborg Danielsdtr. var gift andre gang med Morten Hveding. Det står at hun var gift med Nils Mortensen, 'sønn av sogneprest i Torsken, Morten Hveding.' Såvidt jeg vet er det ingen som har funnet ut noe om Nils Mortensen sitt opphav. Eller ?Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.