Gå til innhold
Arkivverket

[#72847] John Pedersen f.1810 Hemnes(?) Nordland


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Er det nokon som har f.datoen til denne John? og gjerne kona Anne Kierstine Olsdtr Barøe også:Klyppa ut frå bygdeboka for Hemnes: 6) John Pedersen (1810 11.9. 62) fra Myrvik bnr. 1 fikk bbr. dat. 9.4., tl. 20.10.1839. Han var tilflyttet allerede 1838. G. 1836 m. Ane Kierstine Olsd. (1812-etter 1865) fra Barøy?Det er alltid like spennande å sjå om 'utklyppet' virkar, det ser eg ikkje før det er blitt ein ny debatt, men eg prøver.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

Har ikke fødselsdato på John, men han er døpt i Hemnes 2. s. etter Trin. 1810, dvs. den 1. juli. Ane Olsd. er antatt å komme fra Barøy?, og det er ikke i Hemnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

Her er de gift i 1836 (lengst ned på siden). Det må da stå Barøe. Hvilket prestegjeld hørte det til. Det står at hun er 27 år, og da blir hun født 1809-10, ikke -12.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for hjelpa!!Dette er jo flaut!!! Korleis i alle dagar kunne eg oversjå han, det var jo ikkje vanskeleg eingong!! Hadde eg no berre 'skumlese', men eg meinte eg hadde _tråla_ sidene! Uff!!Eg har funne 'på nettet' at Barøy er i Ballangen, kva i alle dagar rota ho seg så langt sørover for ;-))Får sjå om eg finn henne der då, Tusen takk igjen!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tør nesten ikkje sei det, men eg finn henne ikkje(dvs.eg finn to Ane Kirstine f.1813-14, men ingen av dei er Olsdtr) fødd i Ofoten(Ballangen), er det nokon som veit noko om kvar ho kom frå, er/var det ein stad i nærleiken av Hemnes som heitte Barøe e.l.?Venleg helsing Mariann.PS:leita frå 1808-1814, men det er slett ikkje til å stola på :-/ jmfr.ovanfor her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk, takk, ja, det er jo mykje lenger sør, og meir logisk. Får ta den 'leiteaksjonen' litt seinare :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det er godt mulig at dette stemmer, men skiftene etter hennes foreldre gir upresise opplysninger. I skiftet etter Ole Iversen i 1849 er Ane Christine gift med John Pedersen på Faldmoen i Sør-Ranen (Hemnes). Dette gards-/bruksnavnet eksisterer ikke (etter det jeg kan se)i Hemnes. Ved skiftet etter mora Lusi Pedersdatter Falch i 1851 er Ane Christine gift med John Pedersen på Tronmoen i Hemnes. Det har ikke vært noe brukerpar på Tronmoen som kunne passe. John/Jon var bruker på Høykleppen, også kalt Tetmoen. Mulig at det er rotet med bostedet hennes i skiftedokumentet?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for god hjelp!Det ser vel ut for at dette er rett evt. gale ;-)Eg meinar rett det de har funne, Anne Lise og Geir, og feil det som har blitt ført i skifteprotokollen.Det høyrest jo sannsynleg ut, gjer det ikkje?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner heller ikke Faldmoen i bygdeboka utlagt på internett, men de kan jo ha vært brukere i Tronsmoen uten at det er nevnt. De var kanskje husmannsfolk, og de er ikke alltid nevnt i bygdebøker. Det er vel skifter på Tjøtta du har sett etter Anne Kirstines foreldre? Disse har jeg dessverre ikke.Til Mariann: Jeg bor jo faktisk bare ca 3 mil fra Tjøtta, og det er mange som har snakket om Bærøya utenfor Tjøtta. Noen har fortalt at de har bodd der. Så jeg tenkte at Bærøya måtte være ett eller annet sted i nærheten av Tjøtta. Går du inn på kirkebøkene for Alstahaug 1801-1819, så er Tjøtta ført etter Alstahaug hovedsogn, og da kan en bla seg bakover til Tjøtta. Hvis du først ser på startsiden for Alstahaug og blar tilbake en side til side 0, så er det også oversikt med sidetall der til hvilken side kirkebøkene i alle sognene av Alstahaug begynner. Det er jo også ført navneoversikt over døpte etter kirkebøkene for Alstahaug. Så jeg så der først. Jeg må bare si at kirkebøke for Alstahaug frem til et stykke utpå 1800- tallet kjenner jeg ganske godt fra mikrofilm, så det er derfor kanskje ikke så vanskelig for meg å finne frem der som for dem som er mer ukjent i dette området. Skulle ønske jeg hadde vært like godt kjent med en del andre kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

I 1865-tellingen er hun oppført med Hemnes som fødested. Det kan være henne vi finner i tjeneste på Elsfjorden i 1875: Lenke Her er Tjøtta oppført som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk igjen :-))Får ta ein leiteaksjon frå 1875 og nokre år framover, det er vel høgst truleg 'rett' dame du har funne i 1875 Geir.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Mariann Stokken

Leiteaksjonen i oktober vart det ikkje noko av før no, men fann iallfall dama :-)Er det nokon som klarar å tyda namnet på garden der ho døydde?Nr.12 her:LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver meg: Legdslem Anne Olsdatter døde den 16.06.1880, og ble gravlagt 21.04.1880. Det var jordpåkatselse 06.06.1880. Under rubrikken om lege var kontaktet står det nei, og under rubrikken om dødsfallet var meldt skifteretten står det ja. Bostedet er jeg mer usikker på, men det ser ut som om det begynner med J og slutter på bakken(??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk :-)) Men løysinga på det har eg ikkje fått, eg trudde det var ein G, men kanskje det er ein J...Iallfall klarar eg ikkje å finna noko som klaffar i FT1875.Kanskje nokon andre klarar det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Jordaabakken i Hemnes Lenke Finner ikke gården i 1875,muligens en av gårdene som ikke var med på tellinga.Personen på tellinga i 1900 har vel ingenting med innlegget å gjøre,bare for å vise navnet på gården :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

Det eneste Jordaabakken jeg vet i Hemnes er nettopp det som Otto nevner under 128 Ytterlien. Men hun var jo legdslem og ble kanskje sendt rundt. Jordaabakken er for så vidt ganske langt unna både Høykleppen og Elsfjord, men det var (den gang) i samme prestegjeld. Nå ligger Høykleppen i Rana, Elsfjord i Vefsn og Ytterlien i Hemnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.