Gå til innhold
Arkivverket

[#72849] Anne Knutsdatter gift med 2 x Lars


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

I Nannestad bygdebok bind III sid 345 på Nordstun Grani hittade jag Anne Knutsdatter. Hon var först gift med Lars Hansen som ska ha dött ca 1677 och sen gifte hon snart om sig med Lars Tostensen ca 1678.Med första Lars fick hon två barn och med nr 2 fick hon fyra. Dock när jag hittar två av de sista barnen (Gudbjørg och Karen) i begravningsboken så är deras åldrar preciserade till år och månader och räknar man då ut födelseåren för de två så ska de ha varit födda 1673 och 1676, alltså innan första Lars dog.Ska man tro att prästen räknat fel eller står det fel i bygdeboken?Hoppades hitta skifte efter i alla fall den sista Lars för att få klarhet men det fanns dessvärre inget.Finns dte nåt annat sätt att få reda på hur det förhöll sig? Hur har bygdeboksförfattaren fått fram uppgifterna?Hoppas nån har nåt tips!Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan gi deg noen opplysninger fra FS som jo må sjekkes:Anne Knutsdt. 1.g.ca. 1663 Elton, Nannestad med Lars Hansen fca.1641 Oppstuen, Elton Nannestad, død ca.1677. Sønn av Hans Amundsen.De fikk 2 barn: Amund ca. 1670 Nannestad og Gudbjørg ca. 1674 Nannestad og død 1699.2.g. ca. 1677/78 Nordset Grani, Nannestad med Lars Torstensen fca.1652 Kjerstad Nannestad, død 1698.Barn: 1) Kari fca.1676 Nordstuen, Grani, Nannestad, død 1720 Nannestad. Gift ca.1696 Ytre Nordby Nannestad med Mikkel Hakonsen fca.1676 Nordgarn Harstad Nannestad, død 1738. 2) Ase fca.1679 samme sted, død 1713. Gift 1700 Søstun Grani, Nannestad med Trond Nilsen. 3) Lars fca.1683 samme sted, død etter 1725. Gift 1702 Nestun Kjos Ullensaker med Mari Pedersdt. 4) Gudbjørg fca.1685 samme sted. Gift ca.1710 Nordby, Nannestad med Ola Toresen.Det er jo mulig at disse opplysningene er hentet fra bygdeboka og lagt inn på FS. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan jo sjekke noen av datoene og navnene i sjeleregisteret. Gårdsnavn har du fått flere av. Jeg vet at noen kan stå der med navn og alder. Sjeleregisteret Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack för inspel!! Dessvärre så gav det denna gången inte så mycket, men det var bra att du påminde mig om sjelsregistret! Kristoffer Larsen bodde ju kvar på Grani och han fanns i sjelsregistret och hans ålder stämmer med fadern i bygdeboken. Sen var fyra barn döda före 1730 (varav 'min' Karen som var viktigast). Sen var det två barn till som jag inte vet om de levde då eller vart de hade tagit vägen. Jag skrev fel förut - Anne hade tre barn med första maken enligt bygdeboken.Så frågan kvarstår: var kan bygdeboksförfattaren ha fått uppgifterna ifrån utan kyrkoböcker och skiften?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Har läst mer i bygdeboken för att se om det gick att få fram nåt och upptäckte att det verkar finnas skiften före 1683 också. Inget nämndes om skifte till personerna jag tog upp här men jag såg att det hänvisades till skifte från 1670-talet för en annan person. Var kan man hitta dem? De finns i alla fall inte med i registerkorten på Riksarkivet.Det nya jag lyckades hitta om Anne Knutsdatter och hennes två makar Lars var1) att gården Nordstun Grani tydligen hade delats ut i arv för en av sönerna hade ärvt 5 lpd och de andra fem levande (en dotter var död då) 20 lpd och det stämmer ju bra på 4 söner och två döttrar om sönerna fick 5 var och döttrarna 2,5 = 25 lpd totalt2) att 5 lpd i granngården Yttre Nordby köptes av Annes make nr 2 Lars Tostensen 1696 som därmed var ägare av hela Yttre Nordby. Anne 'skjøtet' sen denna gården till dottern Karen (=min ana) och hennes make Mikkel Håkensen. Kan det betyda att Lars Tostensen också var Karens far eller kan Anne lika gärna ha 'skjøtet' den till ett av sina tidigare barn?Hoppas detta nya kan leda till nåt tips!?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jörgen Ingman

Hej!Jag har fortfarande inte lyckats få bevis för vilka barn respektive Lars hade. Undrar om nån har nåt tips på hur jag kan få fram det? Hur lyckades bygdeboksförfattaren?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Denna har jag fortfarande inte gjort något framsteg med :-( Hur var det i slutet på 1600-talet, måste man göra boskifte då också innan man kunde gifta om sig?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jörgen Ingman

Denna står jag fortfarande still på. Men nu när jag läste bygdeboken igen för Nannestad upptäckte jag nåt jag inte tänkt på innan, men det förvirrar egentligen bara ytterligare.I bind II på sid 341 för gården Grani står nämligen om Annes far Knut Gulbrandsen att: 'En svigersønn var medbruker 1668-91: LARS TOSTENSEN kjøpte i 1691 15 lpd. i Ytre Nordby. Grani ble i 1668 delt i to like store bruk, Nordstun och Søstun. Svigersønnen tok over Nordstun, og Knut beholdt Søstun Grani.'Denna Lars T var ju andre maken och enligt sidan 345 (som jag gav uppgifter ifrån i inlägg (1) gifte han sig med Anne ca 1678, hur kan han då varit brukare med svärfadern redan 1668. Har författaren blandat ihop de två Lars eller är det årtalen som är ihopblandade? Kanske dog första Lars långt tidigare än ca 1677 som står på sidan 345? Sen tyckte jag det var konstigt att nämna köpet av Ytre Nordby mitt i texten om Granigården...Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Jörgen Ingman

Hej!Lyfter fram detta gamla inlägg och hoppas på nåt inspel :-)Har inte rönt nån framgång med dessa sen sist :-(Mvh, Jögen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.