Gå til innhold
Arkivverket

[#72856] Oskar Severin Knobelauch, Oslo


Gjest Vigdis Varhaugvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Varhaugvik

Vet at Oskar var født i Oslo 14. juli 1910. Tror famamilien kommer fra Tyskland eller Østerike. Kan noen hjelpe meg med å finne flere opplysninger om familien hans. Er så lite kjent i Oslo, så jeg vet ikke hvor jeg skal lete?Mvh Vigdis Varhaugvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Våre Falne: Oskar Severin Knobelauch, kokk, Bærum. Født 14.juli 1910 i Oslo, sønn av Kristian Theodor Knobelauch, f.1884 i Oslo, og Therese Gurine f. Knudsen, f.1886 i Arendal. Gift 1934 i Oslo med Ragna Skarseth, f.1906 i Hustad. 2 barn. Utdannet stuert. Var under krigen kokk på d/s Brant County, og omkom 11.mars 1943 da skipet ble torpedert i Atlanterhavet, på vei fra Halifax til Liverpool.Her er nok faren hansLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk for hjelpen Carsten Schanche.Du fant rette folket, men vi har lett, men kommer ikke lenger. Kan ikke finne familien i folketellinga i 1900. Betyr det at familien ikke bodde i Norge da? Skal hjelpe fam med å finne slekta som de ikke kjenner noe til. Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Mulig dette er Kristian Theodor. Finner en Theodor i FT1900. Han bor da sammen med sin far Oskar Knobelauch og faren er da enkemann, de bor da i Kristiania, Thereses gade 47.Oskar er født i Fredrikshald, hvor er det?Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takker igjen for hjelpa til alle hjelperne mine.Men tror Kristian Knoblauch uten e, er et blindspor.Se innlegg 2, det er rette folket. Ragna gift med Oskar er av vår familie. Hun var søster til min svigermor.Vi har hørt at far til Oskar hette Theodor, så det kan hende at han ikke brukte navnet Kristian?Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Finner en Theodor gravlagt i Oslo,f 28.10.1884, d 3-8-1969.Men han ersikkert gift med en Jenny, som ligger i samme grav. Østre Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Denne K.T er den samme som er gravlagt på Østre Aker. Men han skulle være gift med Therese. Kan han ha vært gift to ganger, eller er Oscar Severin født utenfor ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk til alle som hjelper. Bjørg: Vet at Teodor( mulig han hette Kristian)var gift to ganger, men ikke med hvem, har bare bilder uten navn.Oskar sin sønn er nettopp død. Familien hans har ikke kjennskap til sin slekt, tenkte jeg skulle se om noen kunne hjelpe Oskar sine barnebarn med opplysninger.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Theodor og Jenny var venner av min mormor. Jeg kjente deres sønn (som nu er død), men han hadde en sønn som bor i Oslo. Prøv tlf katalogen, så tror jeg du kan få ett svar. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk til dere alle, må se litt på dette, mye å ta tak i her.Kan noen hjelpe meg å lese/tyde alt som står i innlegg 18.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Lund

Mitt navn er Lisbeth Lund. Min mors pikenavn var Gerd Knobelauch. Hun var datter av Theodor og Jenny Knobelauch. Det er riktig som det står på siden her at Theodor var gift to ganger. Hans første kone døde av tuberkulose og min mormor var husholderske for Theodor og kona. Da hun døde giftet Theodor seg med Jenny og de fikk ett barn, min mor. Theodor hadde tre sønner med sin først kone. Oscar, Severin og Marinius. Det er også riktig som det står her at han døde 3. august i 1969 for da var jeg tilstede. Jeg var 18 år og husker det veldig godt. Theodor og Jenny ligger i samme grav på Østre Aker kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk til dere alle for all hjelp, må sette meg ned å få systematiset alle opplysningene.Gjorde som Jan Erling Haugland foreslo å tok kontakt med fam. Har vært i telefonkontakt med fam. Knobelauch og vi skal utveksle opplysninger å prøve å få til et slektstre.Tar gjerne imot flere opplysninger dersom noen skulle ha det.Legger ved bilde så Lisbeth kan få se om hun kjenner denne mannen.Mvh Vigdis

bilete7735.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.