Gå til innhold
Arkivverket

[#72862] Bjørn Torstensen Engum i Kvamsøy (f.ca.1640)


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I 1701-manntallet for Vik i Sogn finner jeg en 'Biørn Tostensen' som bonde på 'Engum med Nøsuold'. Han er sagt å være 60 år gammel og hadde sønnene Abraham (12 år) og Lars (8 år). Er det noen der ute som har den aktuelle bygdeboka for Balestrand og som kan se hva det står om denne familien?Jeg er særlig interessert i å få vite litt om opphavet til Bjørn, hvem han var gift med, om han hadde andre barn, når han døde og om han hadde denne gården livet ut. Jeg har en mistanke om at han kom fra Årdal, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fra Balestrand Ættesoge, bind I, gnr. 92 Engen (Engjum), Engum. Bruk nr. 2 Livden (Livdi) eller Naustvoll, s. 526: ”I 1701 var Bjørn Torsteinson brukar av Naustvoll. Han vart fødd i 1640. Av borni hans veit med um tvo søner: Lars og Abraham, og Abraham vart sidan husmann på Indre Nesse (Nessehagen).” Det er det som står….Under avsnittet om husmenn under Indre Nesse, s. 457 står det følgende: ”I Nessahagen langsetter strondi innanfor gardane lag det i eldre tid fleire husmannsplassar. Um nokre av de som budde der har med funne upplysningar, og me tek med her det me veit. I 1701 budde ein Ola Jonson der. Han var då 66 år gamal. So kom det ein Abraham Bjørnson fra Naustevoll (under Engum). Han vart fødd omkring 1680 og døydde i 1734.”Ikke så mye mer å bli klok på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du har rett, Grethe. Dette gjorde meg ikke stort klokere. Det ser ut til at 1701-manntallet er forfatterens eneste kilde. Men opplysningene om Abraham var jo noe :-) Takk skal du ha i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Knut og Grethe ! Det du Grethe har skreve om i Ættesoga i Balestrand I, er det same som Bygdeboka for Vik III, fyrste halvband, som kom ut i 1957.I leegenalogy.net er Abraham d. 17.1.1734, 53 år, husmann, busett i Nessehagen. MEN NAVNET PÅ FAR ER UTELETE.I leegenalogy.net er det ein Bjørn Torsteinson i FT 1701, 60 år på Engum 2-20. På same gard er det også 2 søner Abraham Bjørnson, 12 år og Lars Bjørnson 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det kan vel kanskje tenkes at bygdebokforfatteren har regnet det for sikkert at Abraham som bodde på Naustvoll i 1701 og Abraham som døde i Nessehagen er samme kar, - selv om det mangler dokumentasjon på dette. Dette kan det jo også tenkes at han har rett i.Hvis jeg nå bare hadde visst navnene på barna til Abraham i Nessehagen, så hadde jeg muligens kommet litt videre med å identifisere denne familien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.