Gå til innhold
Arkivverket

[#72863] Noen som ønsker oppslag i Norske skiløpere?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Jeg kan gjøre oppslag i disse bøkene hvis noen ønsker det. 5 bøker utgitt 1956: Østlandet Sør, Østlandet Nord, Telemark-Sørlandet-Vestlandet, Møre Romsdal-Trøndelag, Namdal og Nord-Norge. De fleste som er omtalt er født mellom ca.1900 til 1930, men også før og etter. Det opplyses om fødselsdato og sted, yrke og premier. For de som ønsker det pr. epost: c-scha@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Helge R. Naess

Takker for tilbudet om informasjon om skiløpere.Min far Ole [Nicolai] Næss f.1895, fra Maridalen i Vestre Aker, delvis medlem av Nydalens skiklubb, Maridalens-, og kanskje Vestre Aker, tror jeg.Han var en meget aktiv konkurranseløper og hopper, men sluttet vel som aktiv før 1925. Deltok ogsaa i Holmenkollen, men var best i kombinert. Hvis det passer bedre er min e-mail adresse: helgen@talktalk.netEn tidligere undersøkelse var negativ, hvilket forbauser meg for han hadde et stort antall premier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Carsten, kjempefint at du gjør disse oppslagene for oss!Kan du se om du finner Halvor Mikkelsen f. 1900, Herbjørn Strand Mikkelsen f. 1904, Ragnvald(Roy) Mikkelsen f. 1907 eller Olaf Mikkelsen f. 1897. De er alle født på Kongsberg, men de tre første utvandret etter hvert til USA. Det jeg lurer på er hva det evt. står om yrker og premier.På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei Carsten!Kan du kikke å se om du finner Rolf Semb Thorstvedt (f. 1898) eller Fritz Semb Thorstvedt f. 1892)?Pft/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Pc'n kræsja, men nå er ny på plass.HelgeFinner ingen opplysninger om din far dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BjørgDen eneste som er omtalt er Olav Mikkelsen, kontorfullmektig, f. 11-7-1897 på Kongsberg. Hopp og komb. Har vært sekretær og hovedkasserer i laget, og formann, kasserer og sekretær i skiavd. Kasserer i Modum og Omegn skikrets 1922-25. Kass. i Numedal Skikrets 1925-27, formann i samme 1929-32, 1938-40 og 1948-50. Nestformann i Numedal Skikrets 1935-36. Forbundsdommer i hopp fra 1922.1.pr. hopp for gutter Kongsber 1910, 1.pr. hopp og ekstrapr. LR Hokksund 1917, 1.pr. hopp og Damenes pr. og 2.pr. komb. LR Hønefoss 1919, 3.pr. hopp sen. LR Hannibal 1930, 1.pr. hopp sen. LR Hokksund 1934. I alt ca. 50 skipremier. Deltatt i Holmenkollen og HLR. Skimerket og IM i sølv. Premiert i terrengløp. Har KIF's hederstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

SteinarOslo skikrets, Sportsklubben Frigg. Fritz Semb Thorstvedt, kjøpmann, f. 18-5-1892 i Hedrum. Hopp, komb og langr.2.pr. hopp Davos 1914, 7.pr. komb. kl. B og 17.pr. 50 km Holmenkollen 1916, 2.pr. hopp int. renn Fiskartorpet,Stockholm, 4.pr. komb. kl. I A jub. LR Kongsvinger, 1.pr. komb. kl. A Holmenkollen 1917, 13.pr. komb. kl. A og 23.pr. 50 km Holmenkollen 1919, 18.pr. komb. kl. A Holmenkollen 1920. I alt ca. 70 skipremier.Deltatt i fotball (3 NM og spilte 3 ganger på landslaget). Var med å stiftet laget og har vært formann og viseformann. Innehar storkors av Friggs orden, og er ordenens stormester. Var sekretær i Oslo skikrets 1922-28, og er tildelt pokal av kretsen for godt arbeid. Har 25 ganger vært sjef for hovedmatstasjonen ved 50 km i Holmenkollen, og forøvrig hatt mange tillitsverv innen idretten. Var skitrener i Sveits 1913-14. Aut. skidommer 1919.Rolf Semb Thorstvedt, disp., f. 3-4-1898. Hopp. 6.pr. jun. Holmenkollen 1917. Dessuten 14.pr. jun. LR Nydalen. Deltatt i fotball (NM 1921, deltok i OL 1920 og har spilt i 2 landskamper), ishockey og tennis. Også medl. av Holmenkollen TK. Tidl. medl. av Nordstrand FK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Har du en Joey/Joseph Bullen fra Vestfold? Han var ordfører i Strømm kommune (nå del av Svelvik tror jeg, evt Sande). Visstnok premiert i NM og/eller Holmenkollen. Født i England i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Skinstad

Har du noe om Truls Braathen, fra Buskerud i bøkene dine? Han var født i 1878 og han tok 1 premie i 50 km, i Holmenkollen i 1911.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

AlfModum og Omegn Skikrets - Geithus Idrettslag:Truls Braathen, tømmerfløter, f.10-12-1878 på Sokna. Komb. og langr. Var en fremragende skiløper. Æresmedlem.Holmenkollen: 7.pr. 50 km og 14.pr. komb. kl.B 1908, 2.pr. 50 km 1910, 1.pr. 50 km 1911, 4.pr. komb. kl.A og 2.pr. 50 km 1912, 5.pr. 50 km 1914 og 1915, 10.pr. 50 km 1916, 18.pr. 50 km 1917, 27.pr. 50 km 1918 og 15.pr. 50 km 1919. HLR: 5.pr. 30 km og 6.pr. komb. kl.A Modum 1915. Har også 1.pr. LR Gustadbakken 1916.Braathen var en av fakkelbærerne i den olympiske skistafetten fra Morgedal til Oslo i 1952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

HeiKan du slå opp på denne søskenflokken fra Sokna i Ringerike?1) Anton Andresen f. 1857 2) Edvard Torstensen f. 1866 3) Johan Andersen Tuft f. 1861 4) Martin Andersen f. 1857mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Skinstad

Tusen takk for oppslaget Carsten. Truls var min bestefar, men jeg hadde ikke full oversikt over hans resultater. Takk.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Skinstad

Tusen takk for oppslaget Carsten. Truls var min bestefar, men jeg hadde ikke full oversikt over hans resultater. Takk.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk for oppslag (11). Det er nok nevøen du finner. Berger ligger/lå i Strømm.Jon Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.