Gå til innhold
Arkivverket

[#72864] Søren Marthinie Uggeløse - Danmark, hvem var han egentlig?


Gjest kjetil tufte
 Del

Recommended Posts

Gjest kjetil tufte

Hei. Min tipp-tipp-oldefar het Søren Martinie Uggeløse, født Uggeløse i Danmark/Fredriksborg Amt. Han var skuespiller i en periode i Bergen og fikk et barn med Berte Johannesdatter Riis året 1843. Datteren het Rikke Marthine Sørensdatter f. 13 oktober 1843 i Bergen.Jeg har alle opplysninger om datteren. Når det gjelder Berthe Johannesdatter Riis vet jeg ikke noe annet enn at hun var født 1 april 1820 i Stavanger/Sandnes.Hun døde 30 oktober 1861 i Bergen. Jeg har i sommer besøkt Uggeløse i Danmark uten å finne noen spor, da både kirkekontor og annet var stengt. Umulig å finne noen opplysninger der. Så nå håper jeg at det er noen inne på forumet som kan hjelpe meg, har stått fast med dette en stund nå og kommer ikke videre. Mvh Kjetil Tufte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Er dette rette Berthe? Lenke nr 24 høyre side. Riktignok stemmer ikke etternavnet, men hun heter Berthe Johanne Larsdatter og er født 1 april 1820. Det kan se ut som faren heter Lars Pedersen Ris(h)e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Jeg har funnet noen med navn Ronacher i min leting, men det har ikke hjhulpet meg å finne noe om Søren Martinie. Dett med Berthe Johanne Larsdatter var svært interessant. Det kan helt klart være henne, spesielt etternavnet som kanskje er Rishe/Rise. Jeg klarer ikke å lese hva som står i kirkeboken (lenken) så der står jeg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er inne på kirkebøkene for Uggeløse i Lynge-Fredriksborg herred i Fredriksborg amt, men det hjelper jo ikke mye.Du kan jo prøve selv å finne han med denne adressen: arkivalieronline@sa.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Ja det er det som gjør det vanskelig,Berte som han fikk barn med er født i 1820.Han var skuespiller fra Danmark, Søren var tilknyttet et Dansk teaterselskap som hadde forestillinger i Bergen rundt 1849-1850. Mvh.Kjetil Tufte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mener du med det at Søren Marthini(e) ikke var i Norge i 1843? Hvis ikke så må jo moren ha vært i Danmark.Når det gjelder barn nr.2 (2) Jens Anders Christian så ble jo han født 25/7 1848 i Stavern, og døpt i Bergen Domkrk. 27/10 s.å. Kan moren, Christine Elisabeth Ronacher være dansk og medlem av samme teatergruppa mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

CHRISTINE ELISABETH RONACHER Pedigree Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 11 FEB 1814 Kopenhagen -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JOSEPH RONACHER Family Mother: ELISABETH FRIEDERICKE FRIEDERICHSEN-------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: KARL FRIEDERICH BENZEN Family Marriage: 22 JUL 1833 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkKøbenhavn, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg, Gothersgade 123, 3sal, 68, FT-1850, B6870Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Søren, Martine F. Ugeløse 36 Gift skuespiller, huusfader KjøbenhavnChristine Elisabeth Martine 36 Gift hans kone KjøbenhavnJens Anders Christian Martini 2 Ugift deres søn FrederikshaldAne Marie Helene Pedersen 25 Ugift tjenestepige Kjøbenhavn--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Jeg kommer ikke videre angående foreldrene/anene til Søren Marthinie Uggeløse,er der noen der ute som kan hjelpe meg? Mvh.Kjetil Tufte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er heller ikke kommet noe lenger, men kanskje vi bør ta kontakt med noen forskere her Uggeløse Sogn i Lynge-Frederiksborg Herred i Frederiksborg Amt.Konen han står oppført med i 11) er den samme som han fikk det ekte barnet med i Bergen [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp12011816&gardpostnr=21394&personpostnr=64162&merk=64162#ovre>Lenkeså fikk han da også datteren Rikke Martine med Berte Johanne Riis, som jeg antar er identisk med 'Stavanger-Berta' som drev vertshuset Kroken, i 1843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

søkte på Dis Danmark med søkeord Søren Uggeløse og fikk disse treffene. Sikkert noen her som kan hjelpe oss. Skal jeg legge inn en aneetterlysning? Eller vil du, siden han er din ane? http://www.dis-danmark.dk/forum/search.php?1,search=søren Uggeløse,page=1,match_type=ALL,match_dates=0,match_forum=ALLhåper lenken fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Du kan ligge inn aneetterlysningen,så får vi håpe der er noen som har noen opplysninger som kan gi svar på det jeg søker etter.Mvh,Kjetil Tufte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Se innlegg 3 og 5. Jeg tror det er riktig Berthe Johanne jeg har funnet (3), for når du ser i (5) så ser du at Berthe heter Berthe Johanne, ikke Berthe Johannesdatter. Kan noen tyde hva som står i kirkeboken i innlegg 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.