Gå til innhold
Arkivverket

[#72869] Abraham Johannes Olssen Østenstad sin kone


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er ihvertfall en Absalon på Rexten i 1752 for da får han en datter Mette: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-209>LenkeKanhende en søster til Martha (Sophie)På Fylkesarkivet finner jeg en Absalon Zachariassen som dør på Indre Rexten i 1803, dessverre står det ingen alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

30) Kan Catherine være oppkalt etter sin mormor, på Fylkesarkivet finner jeg en gift kone Cathrine Bendixdtr som dør på Rexten i 1797, dessverre ingen alder her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er vel den Cathrine Bendiksdtr. f.1742 som var gift med Gregorius Desideriuson Reksten indre? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis Marta Sofie er datter av denne Absalon Anderson Foss f.1711 g.m Cathrine Mortensdtr.må hun være mellom Desiderius f.1748 og Mette f.1752 iflg. 'Slektsbok for Rognaldsvåg' av Henry Pedersen. De er oppført med 8 b arn her. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

54) Ja, det er mye mulig, Johan Arthur, det var og en annen kone som døde på Rexten. En Cornilske Christensdtr dør i 1792Men en Disiderius Absalonsen dør i 1799. Kanskje Martha Sophies mor var en Disideriusdtr?Men det var ihvertfall en Absalon der, for i 1754 får han en sønn Morten: Permanent sidelenke: LenkeMartha Sophie var konfirmert i 1768, så da var hun vel født før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Absalon hadde barna: Sakarias f.1744, Sara Elisabet f.1745, Desiderius f.1748, Mette f.1752, Morten f.1754, Kirsten f.1757, Anders f.1760 og Einer f.1760. Absalon Anderson er sønn av Anders Desideriuson på Foss. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Carsten Larsen kom fra Skorpen og i 1750 dør det en Lars Poulsen Schorpen 45 år gammel, mulig at det er hans far: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1750, side 207. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-194>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da Andrea ble døpt i oktober 1790 var Mette Absalonsdtr blant fadderne!: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11533&idx_id=11533&uid=ny&idx_side=-44>LenkeIngen Absalonsen/dtr ved Alexanders dåp i 1788: LenkeCathrines dåp i mars 1797: Permanent sidelenke: LenkeEn Niels Disideriusen er blant fadderne, ingen kjente navn på de andre, men det kan jo være ektefeller.Sara Sophia ble døpt 24/9-1775: Permanent sidelenke: LenkeBlant fadderne er nok en gang Mette Absalonsdtr og Absalon Indre Rexten Det er og en Lise Poulsdtr Skorpen som er interessant når det gjelder Carsten sitt opphav.Anne Cathrine Carstensdtr ble døpt 10/10-1780: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det mangler ca 70 huslister fra Bergen i FT 1900. Jeg har studert kartet fra ca 1900 opp mot FT 1900, og det mangler trolig en del fra Sverresgate, så det spørs om de bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er et kartutsnitt fra ca 1900. Vi ser Sverresgate 26 mellom 24 og 28. Så vidt jeg har klart å finne ut var ikke Sverresgate 26 a et ordinært bolighus, men der ser ut for å ha vært noen logerende på enkeltrom. Vi ser videre Magnus Barfotsgate 5. Nr 3 er ovenfor og nr 13 nedenfor nr 11. Vet egentlig ikke hvor de bodde i 1909 da det opereres med ulike husnummer i Magnus Barfotsgate.

bilete7740.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

34 og 45) Poul Skorpen var blant sponsorene da Carsten Larsen og Martha Absalonsdtr ble gift, har flere ganger kommet over Poul Larsen Skorpen som fadder, han er da muligens Carstens bror og sønn til denne Lars Poulsen Skorpen jeg fant død.Lars Carstensen ble nok f i 1773 på Skorpen: Permanent sidelenke: LenkeBlant fadderne er Absalon Indre Rexten, Zacharias Indre Rexten, Poul Larsen Schorpen, Cathrine Rexten og Johanna SchorpenJeg vil tro at Absalon og Cathrine er besteforeldra, Zacharias er morbror og Poul er farbror. Vi ser ihvertfall at det må være en nær tilknytning til disse Absalon Rexten sine barn. Jeg tipper at Martha er en datter og! Det gjelder bar å finne hennes fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dertil ser vi at Mette og Martha Absalonsdøtre står etter hverandre da de ble konfirmert. Jeg legger ved lenken til kirkeboka der det vises tydelig selv om konfirmasjonen til Martha er over og: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-344>LenkeMen tvillinger var de ikke for Mette blir døpt aleine 13/3-1752:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har lagt inn forespørsel etter skifter for Abaslon Andersen Indre Rexten og Lars Poulsen Skorpen, så får vi se hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei til dere. Jeg må bare rette opp i noen små missforståelser som har dukket opp i farten her inne ser jeg. Min mor Anne-Marie døde ikke i 1909. men i 2003.Hun var ikke gift 2 ganger. Og, hun ligger ikke i samme grav som sin mann, men i min oldemor og oldefar sin grav. Hvis dere ser på gravstøtten datoene, så er der Normann S. Abrahamsen og Ingrind A. Abrahamsen (det er mine oldeforeldre). Så ble min mor begravet i samme grav i 2003. Når det gjelder at Abraham, Bolette og dattereb Anna Amalia døde av spanskesyken, så er det det jeg er blitt fortalt av min mor sin tante, som var barnebarn av dem.De skal ha vært blandt de første tilfellene av spanskesyken i bergen. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Jeg vet ikke når Normann og Ingrid ble viet, bare at de ble det. Sannsynligvis i St.Markus kirke, fordi de tilhørte iallefall den kirken da de bodde på Gyldenpris (den gang var adressen Nedreveien 4). Det er akkurat det huset som brant ned nå for et par uker siden, der hvor det bor rusavhengige under tilsyn e.l. Min mor vokste opp hos dem (normann og ingrid) og hun er døpt der, konfirmert, viet og begravet der. Normann og Ingrid er også begravet i samme kirke. Om de ble viet der, det vet jeg ikke. Når det gjelder Ole Andreas så vet jeg ikke noe om hans vigsel. Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Så var altså Marthe Absalonsdtr riktig selv om dåpen hennes ikke er funnet. takk til Arnfrid-:)Arnfrid Mæland, Postboks 54 Sandviken, 5812 Bergen, 12.10.2009 14:37 (2)'Skiftet etter Absalon Andersen er holdt 17. juli 1790 og nevner enken Cathrine Mortensdatter og barna: ZACHARIAS Absalonsen Rexten, Desiderius A., hos broren, Nartines A. Nordbotten, Marte, g.m. Carsten Larsen Espesæth, Mette, død, men hadde vært g.m. Lars Andersen Tantzøen, og hadde etterlatt seg barna Mads Larsen, 22, Anne L., 20, og Susanne L., 17 år.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

57) Johan Arthur, det er nok en sønn, han som står som Nartines, men som nok skal være den Martinus Absalonsen som ble konfirmert i 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

De ble vel viet før st Marcus ble bygd:'Årstad Årstad sokn ble overført fra Fana til St. Jørgens Hospital 1749, og skilt ut fra St. Jørgens Hospital i 1886 som eget soknekall. Avgang Gnr. 10-19 og 22-27 (Fana) ble i 1752 skilt ut fra Årstad sokn og lagt til Birkeland i Fana. St. Markus ble skilt ut og fradelt 1928. Fridalen ble skilt ut som eget sokn 1957. Solheim ble skilt ut som eget sokn 1957. Tilgang Gnr. 58-59 Gyldenpris og Stranden i Laksevåg ble i 1922 overført fra Laksevåg til Årstad.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Til innlegg 50: den Anna som du fant der tror jeg er den Anna Maria Amalia Abrahamsen som er datter av Abraham og Bolette, hun døde som liten, var født i 1892. Datter av 'ølkjører'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Nei, det kan ikke være rette Anna. For hun jeg har registrert er født 29 januar 1892, og skal være død 3 år gammel, slik jeg er blitt fortalt. Og både hun, moren Bolette og faren Abraham skal ha dødd samme uken. Er dette helt feil? Da forstår jeg ikke noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kjellaug - overså innlegget om skiftet. Her står det nevnt at Mette er død, men hun får siste barnet Madsi i 1797. Sara Elisabet skal ha vært gift med Lars Anderson og begge døde i 1776 iflg. den slektsboka jeg refererer fra. Kanskje kan det være en feil i denne boken. Mette skal ha vært gift med Annanias Sørensson. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.