Gå til innhold
Arkivverket

[#72875] Ingeborg Olsdatter gift 10/7 1777 med Ingebrigt Larsen Sakshaugberg Inderøy


Gjest Odd Annar Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Annar Tangen

Ingebrigt og Ingeborg får datteren Helle 15/10 1777. Den 30/4 1788 gifter Ingebrigt seg med Ane Michelsdatter.Han var da enkemann.Ved å lete i dødsfallslistene for Inderøy mellom 1777 og 1788 kan jeg ikke finne Ingeborg.Hadde ved å finne henne kunne avsløre hennes alder og ca. fødselsår.Er det noen som kjenner til denne Ingeborgs dødsår og enda bedre, hennes foreldre?V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Eva.Tusen takk for hjelpa.Er nok den rette Ingeborg du har funnet.Nå blir det jo letter å finne den rette født ca.1747.Er heller ikke sikker på gårdsnavnet.Igjen tusen takk Eva.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Takk skal du ha Øystein.Ja når du sier det så må det være Straumen.For meg så den første bokstaven ut til å være B.Jeg finner en Ingeborg døpt i 1747 side 81 nr.12.Men far ser ut til å være Peder ? Straumen.Det kan jo være feil i kirkeboka.Skulle gjerne lagt inn lenke, men har ikke lært meg det ennå.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Det står noe i debatt nr 52784 om hvordan man lager lenker. Søkes opp i feltet 'Søk i tema/gå til nummer' evt søk på 'lenker' i samme felt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Tror ikke du har funnet rett dåp. Ingeborrig Strømmen fra side 81 har tilføyd død under navnet. Her er vel begravelsen nr 12 i 1748. Lenke I tillegg burde vel far hete Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Eva. Nei det er nok ikke rette dåp. Ser i folketell. 1801 at denne karen heter Anders.Tror ikke det blir så lett å finne Ingeborgs dåp på Inderøy.Begynner å tro at hun har kommet fra en annen kommune i nærheten.Det finnes jo ikke konfirmant eller ut/innflyttingslister for Inderøy så det blir jo å lete i blinde.Ingeborg og Ole var jo veldig vanlige navn også, så oppgaven ser ikke enkel ut.Men takk for din hjelpsomhet Eva.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Ja, her er det bare å henge i...:) Inderøy har følgende nabokommuner: Steinkjer, Levanger, Verdal, Mosvik, VerranInformasjon om Inderøy: Inderøy (Sakshaug) I 1589 sies det å ha vært 6 kirker i Inderøy prestegjeld, men det var ikke lenger bruk for Ulven og Kirknes kirker. Kirkene som ble igjen, var Sakshaug hovedkirke og annekskirkene Verran, Hustad og Røra (Salberg). Prestegjeldet skulle ha to prester. Mosvik var anneks til Ytterøy i 1589. Ved reskript 28.2.1766 ble Verran sokn overført til Ytterøy prestegjeld, og Inderøy ble et 'fritt kall' etter å ha ligget til soknepresten i Vår Frue kirke i Trondheim. Ved kgl. res. 24.11.1866 ble det fra 1.5.1867 opprettet et residerende kapellani. Ved kgl.res. 21.2.1885 ble det tillatt å bygge en ny kirke av tre for Hustad sokn på gården Hegstad. Der skulle det også anlegges gravplass. Statsminister Ole Richter fikk ved kgl. res. 9.3.1886 innrette et privat gravsted på sin eiendom Rostad. Ifølge kgl.res. 29.3.1906 skulle soknenavnet Sakshaug endres til Inder¢y og Salberg til Røra. Ved kgl.res. 16.10.1911 ble soknenavnet Hustad endret til Sandvollan. Ved kgl. res. 22.5.1970 ble Mosvik sokn overført fra Ytterøy til Inderøy prestegjeld. (Kilde: Riksarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei.Da Amund og Ingeborg giftet seg 11/11 1779 var en av forloverne Tørres Larsen.Han kan jo ha vært en slektning, kanskje bror.Har ikke lyktes å finne han i kirkebok for Inderøy, men tror kanskje han kan være nøkkelen til løsning.Skal lete etter giftermålet hans (hvis gift).Det kan jo stå der hvor han kommer fra.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Beklager at jeg sporet av her.Jeg leter etter to Ingeborg på Inderøya, dette var relatert til Ingeborg Larsdatter som det må opprettes et annet tema på.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Odd Annar, jeg har søkbare kopier av Ministeralbøkene for Inderøy for Fødte og Døde 1733-1802 og jeg kan ikke finne 'din' Ingeborg Olsdatter født på Inderøy i tiden rundt 1747. Hva jeg fant, som jeg ikke vet om du kjenner til, er at Ingebrigt og Ingeborg hadde et barn, Olava, som ble fødd 23 aug 1787, dvs bare tre uker før Ingeborg dødde. Det er nok mulig at noen av faddrene for dåpen da var fra Ingeborgs familie.Ingebrigt var fødd på Sakshaugberg, faren Lars er så vidt nemnt i Sakshaug bygdeboka, men Ingebrigt bodde på Strømmen, under gården Ness, og han var fergemann som 1801 tellingen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Svein. Her sett litt på faddrene til Olava.Inger Olsdatter kunne jo ha vært søster uten at jeg har funnet ut av det.Og Ole Amundsen er i samme alder som Ingeborg, så han har jeg utelukket som far.Aldersopplysningene ved død er jo også sånn omtrentlige så her kan det være mange år begge veier i avvik.De nærmeste Ingeborg med far Ole jeg har funnet er.1750: Ole Hansen Huberg og Guru Persdatter.1755: Ole Hansen Stokke1744: Ole Rævdal og Dordi1741: Ole Lyngstad1755: Ole Bertelsen Fieset og Marit OlsdatterMen om noen av disse er min Ingeborg er ikke godt og si.Håper jo en gang og finne det ut, og da kanskje gjennom et skifte etter noen av de ovenstående Ole.Ellers takk for hjelpa Svein.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.