Gå til innhold
Arkivverket

[#72877] Johannes Johansen Axberg, Kvalsund/Hammerfest f ca 1815, hvem er hans foreldre?


Gjest Arne Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Johansen

Johannes 22 år ble gift med Marie Henriksd den 17. mai 1840 i Kvalsund kapell.Sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9760&idx_id=9760&uid=ny&idx_side=-161>LenkeI FS finnes Johannes i flere varianter, f 1806/1809/1819/1820, i alle tilfelle gift med Marie. For tilfelle f 1806 oppgis det at han er immigrant. Det finnes også i ett tilfelle oppgitt at hans far er Johannes Johansen Axberg f 1793 i Kvalfjord kombinert med ”min” Johannes f i 1819.Det er også i FS oppgitt at han var gift to ganger, første gang med Elisabeth Mathisdatter (før 1831). Dette tror jeg må være en forveksling med en Johannes Andersen Axberg som dels bare er oppført som Johannes Axberg i kirkeboka for eksempel som far under fødte og døpte med kone Lise/Lisa/Lisbeth Mathisd.Det bekreftes to ting ved dåp av datter Brita Helene i 1843, både Johanes Andersen Axberg som har forestått hjemmedåp, og at det er to Johannes Johannesen Axberg fordi det i merknaden er anført at faren er ”den yngre”. Sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

Har også vært inne på tanken om nr 18 kan være kandidat. I tilfelle er de to Johannes Johansen Axberg blandet sammen i FS og den eldre var i tilfelle gift med Lisa Mathisd. Jeg har problemer med å finne dette giftemålet hvis det ikke er inneklemt midt på siden her: LenkeFinner ikke noe dåp av Johannes rundt 1817.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

I ft 1965 har Johannes Axberg ei jente som heter Brita Fredriksdtr til oppfostring. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f62016&gardpostnr=4&personpostnr=26&merk=26#ovre>LenkeDet må være hun som er døpt her nr 62 LenkeJohannes Axberg er fadder. Moren heter Valborg Johannesdtr Axberg.Johannes Andersen Axberg og Lisa Mathisdtr får en datter Valborg født 23/6 1831 døpt 4/9 1831 nr 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

Takk for innleggene Anne!Jeg tror kanskje at du viser til en annen Johannnes.Jeg søker Johannes som ble gift med Marie den 17. mai 1840. Johannes er ført opp som ungk.Johannes (Andersen? min anførsel)Axberg og Lisa Mathisd fikk f.eks sønnen Ole som ble døpt 28.07.1839, og jeg finner i RHD for Hammerfest en Elisabeth Mathisd Axberg 56 år og enke som er død 17.09.1856.Jeg klarer ikke å se at dette henger sammen.Mvh ArneMvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Hvis du ser har de to barn til oppfostring. Brita og Oluf. Dette er barn av Fredrik Pedersen og Valborg Johannesdtr Axberg.Det jeg prøvde å vise i innlegg 6 var at Valborg Johannesdtr Axberg sannsynligvis er søster til Johannes Johannesen Axberg siden Johannes Andersen Axberg og Lisa Mathisdtr fikk en datter døpt Valborg i 1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Johannes Andersen Axberg og Lisa Mathisdatter hadde disse barna, alle døpt i Hammerfest:Johannes, døpt 26 Aug 1817Andreas, døpt 27 Aug 1820,Helena, døpt 19 Okt 1823Mathias, døpt 16 Sep 1827Ingeborg, døpt 20 Jul 1829Valborg, døpt 4 Sep 1831Martha Sophie, døpt 1 Jun 1834Anders, døpt 28 Aug 1836Ole, døpt 28 Jul 1839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Mathias, født 1827, døde 2 mndr gammelJohannes Andersen Axberg døde i Repparfjord i 1851.Ole, født 1839, døde i 1852, 13 1/2 år gammelEnken Elisabeth (Lisa) Mathisdatter Axberg døde som du sier i 1856 i et tragisk forlis. Ved samme forlis døde også hennes datter Martha Sophie, Marthas ektemann Carl Johan Mansikka, samt deres datter Britha Lisa (1/2 år). Også Lisas sønnedatter (datter til Johannes Johannesen Axberg og Maria Henriksdatter) Brita Helene (13 år) omkom ved samme forlis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

Tusen takk til dere to, Anne og Odd Villy for kjempegod hjelp!Nå har jeg sannsynligvis funnet konfirmasjonen til Elisabeth/Lisbeth/Lisa Mathisdatter i 1813 under nr 21 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=295&idx_id=295&uid=ny&idx_side=-191>LenkeMen dåpen finner jeg ikke.Og jeg tror at dette er dåpen til Johannes i 1787 med foreldre Anders Larsen og Margrethe Johanesdatter.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg leser foreldrenes navn til å være Anders Sarissen og Margrethe Johannesdtr i den dåpen du har lenke til.Johannes Andersen med far Anders Sarissen dør i 1796 nr 11 nederst til høyre på høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=295&idx_id=295&uid=ny&idx_side=-173>LenkeEn mulig kandidat til Elisabeth i ft 1801 LenkeHennes foreldres vielse 27/6 1796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ved dåpen til Johannes i 1817 heter en av fadderne Valborg Clausdtr. Det heter moren til den Elisabeth fra ft 1801 jeg la inn lenke til i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

Takk igjen Anne! Du har vært til utrolig god hjelp.Nå ser jeg ei ny utfordring, Axbergnavnet ser ut til å ha kommet med Johannes Andersen Axberg. Her er det bare å grave videre.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Aksberg er et vanlig gårdsnavn i Norge. Ved Johannes Andersen Axbergs konfirmasjon i 1806,blir det opplyst at han er norsk, og var 16 år gammel.Han er nok ikke født i Alta- Talvik sogn. I skattemanntalene finnes en Anders Jonsen Røraas, opplyst å være død i mt. 1806. Han er i skattemt. 1800, men jeg har ikke funnet han i ft. 1801. 1. okt. 1802 blir enkemand Anders Jonsen paa Bossekop gift med pige Giertrud Jonasdatter paa Bossekop.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

Til innlegg 19: Johannes Andersen Axberg er nok født i Hammerfest i 1787, se innlegg 13 og 14. Faren hans het Anders Sarrisen. Axberg-navnet kom altså høyst sannsynlig med Johannes Andersen og var der ved konfirmasjonen i 1806. Har noen sett Axberg-navnet før dette, ville det være en interessant opplysning å få del i.Jeg ser forøvrig i denne Axbergslekta at Axberg brukes dels som gårdsnavn og dels som etternavn, men det er jo ikke uvanlig navnebruk.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Anders Jonsen Røraas var nylig ankommet i skattemt 1796 for Alta - Talvik, og er skattefri til 1801.Han og hustru Ingebjørg Jørgensdatter får en datter Abel Birgithe 5. mars 1798. Ingebjørg Jørgensdatter blir begravd i Talvik 8. jan. 1799.Johannes Andersen nest eldste datter heter Ingeborg.Det er nok han som er 13 år og pleiesønn hos kjøpmann Andreas Nørager i Alta ved ft. 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

At Johannes Andersen var pleiesønn i 1801 hos Andreas Nørager er nok temmelig sikkert. Dette fordi hans eldste datter het Helene, og må være oppkalt etter Nøragers hustru, Helene Irgens. Helene er også et ganske sjeldent navn.Når Johannes Andersen var pleiesønn i 1801, må han ha vært morløs. Hans angivelige søster Abel Birgitte var pleiedatter 1801 hos kobbersmed Michel Andersen og Johanna Johannesdatter. Michel Andersen er hennes forlover når hun gifter seg 1819. Deres far må ha vært bortreist ved ft. 1801.Anders Jonsen og Ingeborg Jørgensdatter må jo ha blitt gift, og fått barn et sted, kanskje noen er flinke til å lete og kan finne ut av dette. Det blir opplyst at Ingeborg Jørgensdatter Alta, var 38 år da hun døde.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

Takk Anne og Kristian! Beklager at jeg i iveren overså at Johannes med far Sarissen døde i 1796. Jeg følger sporet Kristian trekker opp, ser at kjøpmann Nørager var fadder til Abel Birgithe 1. påskedag 1798.Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

I innlegg 22 er navnet Anders Jonsen Røraas. Jeg tenker om den siste del av navnet kan indikere at Anders er fra Røros? Gruvedrift kan være årsak til flytting.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.