Gå til innhold
Arkivverket

[#72877] Johannes Johansen Axberg, Kvalsund/Hammerfest f ca 1815, hvem er hans foreldre?


Gjest Arne Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Villy Ovesen

Kan ikke se at Axberg/Aksberg er et vanlig gårdsnavn i Norge. Ved FT-1801 finnes ingen gårder med dette navn, og det finnes heller ingen Axberg/Aksberg i O Ryghs 'Norske Gaardnavne' (som inneholder over 55000 norske gårdsnavn). Derimot forekommer navnet (selv om det ikke kan sies å være vanlig) i sørlige deler av Sverige og i sørvestlige (svensktalende) deler av Finland.Jeg synes jo også at koblingen mellom Johannes Andersen (hos Nørager i 1801) og Anders Johnsen/Ingeborg Jørgensdatter er heller svak, men det er vel en viss mulighet for at den kan være korrekt.Har funnet denne vielsen i Sparbu i Nord-Trøndelag, 1789: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16428&idx_id=16428&uid=ny&idx_side=-169>LenkeCopul: Anders Joens: og Ingebor Jørgensd: SøerbruumEkteparet er ikke å finne på Bruum søndre i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Det er flere gårder som heter Aksnes, Akselberg, og så videre, Det kan være at det ikke finnes noen gård som heter Axberg eller Aksberg i Norge. Om Axberg er svensk eller norsk, men feilskrevet, vet jeg ikke. Men dette betyr jo ikke noe, i første omgang, slekthistorisk sett. Johannes Andersen Axberg var 16 år og ble regnet for norsk ved konfirmasjon 1806. Han kan neppe kommet alene som barn til Alta- Talvik. Han må ha vært sønn til noen som har bodd der, men som ikke finnes i ft. 1801. Kan heller ikke finne andre norske enn Anders Jonsen Røraas, død 1805, i skattemanntall 1801-1811, som kunne være hans far. Jeg synes at det virker sannsynlig at Anders Jonsen og Ingeborg Jørgensdatter er hans foreldre. Deres datter Abel Birgitte var jo pleidatter i Alta 1801Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Har ikke mye å bidra med her, annet en å få lov til og takke Kristian Fors for de bidrag du har gitt til oss slektsletere.Håper du fortsatt bidrar med din kunnskap og ønsker at alle andre vil gi en takk til deg Kristian.Vennlig hilsen Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Må først takke Odd Annar Tangen for ros. Deretter synes jeg at Anne Tonby har vært veldig flink til å finne fram til de rette personene, og har laget lenker dit.Det er trolig at Matias Johansen og Walborg Clausdatter i Alta er foreldre til Elisabeth Mathisdatter, gift med Johannes Andersen Axberg.Mathis Johansen Palopensa? fra Sverige og Walborg Clausdatter Wuopio fra Sverige ble gift 27. juni 1796 i Talvik Kirke. Deres første datter Elisabeth f. 2. nov. 1796, død 9 måneder gl. i 1797. Datter nr 2, Elisabeth f. 11. juli 1798. Hun er 3 år i ft. 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Johansen

Jeg er imponert over hvor gode dere er til å lese gamle kilder og finne aktuelle personer. Jeg takker igjen!Jeg har nå lagt en forespørsel om Anders Jonsen og Ingeborg Jørgensdatter på DIS-Norge under Steinkjer.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Flott Anne.Det var helt nytt for meg at Arkiverket har skannet skifteprotokoller. Hørte at det skulle komme engang i framtiden.Men det verste er at jeg for ca 30 år siden skrev et forkortet utdrag av alle skifter i Vest Finnmark, (ikke Hammerfest) jeg trodde det ikke var noe skifte etter Ingeborg Jørgensdatter, og tenkte ikke på å se etter. Men skiftet etter henne står der:Skifte 1799 2. okt. etter Ingeborg Jørgensdatter, enkem. Anders Jonsen, barn: 1) Johannes, 10 år, 2) Ole 6 1/2 år, 3) Abel Biegitte 1 år. Formue 84-50Hilsen Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.