Gå til innhold
Arkivverket

[#72888] Roan i ST. Etterkommere av Johan Bredesen og Ingeborg Olsdtr.


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Søker opplysninger om etterkommere av Johan Bredesen og Ingeborg Olsdtr. Jeg vet mye om Johan sine forfedre, men desverre lite eller ingen ting om hans etterkommere. Her er familien i 1900 LenkeJohan Bredesen ble f. 31. aug.1851 i Åfjord og død 28. juli 1901 i Roan. Han ble gift 16. okt. 1884 i Roan med Ingeborg Olsdtr. f. 12. okt. 1852 Roan, død 13. juli 1911 samme sted. Jeg har funnet at de hadde disse barna;1. Ingvald f. 6. feb. 18852. Anna Margrete f. 25. mai 1887, gift 16. juni 1907 i Roan med Albert Severin Pettersen f. 2. apr.1881 samme sted.3. Berit Johanna f. 19. okt. 18904. John f. 20. feb. 18935. Alfred Julius f. 2. mai 1896. Emigrerte til USA (ukjent når) Han ble trolig gift med en norsk dame, og fikk 2 barn. Tror de var bosatt i Tacoma. Alfred brukte etternavnet Strøm, men vet ikke om hans søsken gjorde det samme.Jeg er etterkommer av ett uekte barn som Johan fikk før han ble gift.Takknemlig for all informasjon.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Dette ifølge bygdeboka for Bjørnør B III Roan I s 584.Ingvald utv til USA i 1905.Anna Margrethe f 1887 g 1907 m Albert Severin Pettersen, de var søskenbarn. Datteren Ingeborg Johanne f 1908(Ingeborg Hepsø Olsen d i Trondheim 1993. Anna Margrethe døde i 1911, og Albert flyttet til datteren i Trondheim. Han døde i 1954.Berit Johanna ant utv Usa i 1911Johan utv til USA i 1913Alfred Julius utv til USA i 1914(Alfred Trøen).Johan hadde en sønn før ekteskap Alfred i 1879, det er vel din ane. Ingeborg hadde to barn før ekteskapet. Ole Bernhard f 1877 og Inga f 1879.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei!Do you have any info on where Johan (f. 1893) emigrated to? Perhaps he went to Tacoma Washington (like his brother Alfred?)? is Johan's destination (reisemål) recorded in the Norwegian emigration record (1913)? mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

I think this may be him:160800 1913 202 6 2070 1 21.05.1913 Johan Johans. Strøm ug Løsarb m 1893 Bjørnør Duluth, Minn. Cunard Lyra Bill. bet. i Trondhjem Lensmatt. Rem. Lensm. i Bjørnør 29/LenkeAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen! That helped a lot Anne! I think this is Johan in Duluth, St. Louis co, MN 1920 census:John Strom age 26, immigrated 1913, working as a blacksmith. He is a boarder living in the home of August Hanson who is age 37, immigrated 1903.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjen.Min bestefar Alfred døde lenge før jeg ble født, så jeg vet ikke om han hadde noe kontakt med noen av sine halvsøsken, men mye kan tyder på det.Fant for en tid tilbake noen gamle brev som min mor hadde fått fra sin søster i Vancouver, Canada. I ett brevet fra 1948 skriver min tante at hun har hatt besøk av Alfred Strøms kone og sønn, og at de kom bilende fra Tacoma (og da er det trolig Tacoma i Washington) Videre nevnes en Ingeborg i Trondheim, som sikkert må være denne Ingeborg Hepsø Olsen.Jeg har notert om Ingeborg at hun trolig var gift med en Rolf Olsen, og hadde barna Ragnvald, Rolf- Arne, Ingebjørg og Inger. (ser jeg har notert usikkert bakom) Trolig er det opplysninger jeg en gang har fått av min mor. Hvor hun hadde det fra aner jeg ikke. Alle Alfreds barn er død, så det er ingen å spørre.At alle Anna Margrethes søsken utvandret til USA var nytt for meg, ergo vet jeg ingen ting om verken de eller etterslekten. Noen som har tips om hvordan jeg kan gå frem for å finne etterslekten til Ingeborg?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Hill-Gunn! Not sure if this 'helps' at all...but I also found Alfred in Duluth in the 1920 census:He is age 23...listed as Alfred Strom, immigrated 1914 and he is also a blacksmith and he is single, living in the home of John Carlson.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei PattyBeklager, jeg skriver ikke engelsk, men ser at du leser norsk:-)Har funnet når og hvor de andre søsknene reiste.Ug. Fisker. Ingvald Johans. Strøm. F. 1885 Bjørnør, reiste 03.05.1905. Reisemål Drummond Wisc. Nytt yrke, Farmarbeider.Tjenestepike Berit Johans. Strøm reiste 02.08.1911, reisemål Duluth, Minn.Ug. Skogsarbeider Alfred Johans. f. 1895 Bjørnør. Reiste 15.04.1914. Reisemål Odanah, Wisc.Alfred sin sønn het Kenneth, lurer på om dette kan være han Lenke America&juris1=US&juris2=Wash&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=United States&juris2friendly=Washington&juris3friendly=&juris4friendly=Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Hill-Gunn! Ja, jeg kan leser norsk...'OK'!I looked at the 1920 Duluth census where Alfred is listed. I think he is living in the house of his sister, Berit!..som er gift med John Carlson.They have 3 children: Lillian age 6, Carl age 5 and Ingvald age 6 months. Berit is age 28, and immigrated 1911 (so that 'fits')...mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Hill-Gunn!Not sure if this kar is one of 'your' family: 1920 North Dakota census, Traill county:Ingvald Strom age 30...census says he immigrated 1916 (which does not match what you wrote..1905 immigration year for Ingvald Strom f. 1885)...he is a 'hired man' and not married.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Hill-Gunn og alle!I could not get those last links to work but in the SSDI I found: Alfred Strom f. May 8, 1896, d. Jan 1987 in Tacoma, Pierce county, WA.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det4 er vel naturlig å spørre når Johannes er født? 1816 el 1808/9 som det indikeres i 1865?Er det siste riktig, så kan dette være Johannes Trondsen Tøftum døpt 30 des 1808? Men det er bare en antakelse. Navnet er jo ikke så vanlig, men like vel???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Hill-GunnYou mentioned Kenneth Strom. He was born August 10, 1925 and died Jan 18, 1998 in Bellingham, Whatcom Co, WA.Where did you find his name?In the SSDI (social security death index) I also find a Bertha Strom f. Aug. 19, 1890 and died May 1971 in Bellingham, Whatcom Co. Could this be Kenneth's mother...?mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei PattyDet sto i det gamle brevet (se innlegg 8) at Alfred sin sønn het Kenneth og at han hadde vært i marinen under krigen. Det står også at Alfred hadde en datter som var gift og bodde i California. (men, det står ikke hva hun het) Hmm.. ser nå at det står at Kenneth var 21 år gammel (i 1948) Det kan jo ikke stemme, hvis han hadde deltatt i krigen. Tror min tante må ha skrevet feil alder på han.Jeg er ikke sikker, men tror Alfreds sin kone het Anne. (i brevet kalles hun bare Mrs. Strøm) Bertha Strom er trolig Alfred sin søster Berit selv om fødselsdatoen ikke stemmer helt.Da vet jeg at Anna døde i 1911, Ingvald 1913, Berit 1971, John 1983 og Alfred i 1987Har en skoeske full av gamle bilder, hvor jeg ikke vet hvem alle på bildene er. Kom plutselig i kveld til å tenke på den, og gjett hva jeg fant der? Ett bilde av en mann hvor min mor har skrevet bakpå ” Alfred Strøm, Tacoma”. Da kan jeg i alle fall ta det bilde ut av skoesken, og sette det i et album.:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen! OK...now I understand about Kenneth...tusen takk for informasjon (explanation!), Hill-Gunn.It would be good if we can find the family in the 1930 USA census (I am not able to search the 1930 census from my home)...perhaps they are in Washington by then.Oh sure, you must be right about Berit Strom who died in Bellingham in 1971..she must be the sister (to Alfred and the others)...ha det! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Da tenker jeg dette er Alfred og familie i 1930 folktetellingen:Alfred Strom 33 Annie O Strom 33 I Kenneth Strom 4 7/12 Ruth Strom 1 11/12I Tacoma, Pierce, Washington Source Citation: Year: 1930; Census Place: Tacoma, Pierce, Washington; Roll 2511; Page: 6A; Enumeration District: 101; Image: 161.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Da tenker jeg dette er Alfred og familie i 1930 folktetellingen:Alfred Strom 33 Annie O Strom 33 I Kenneth Strom 4 7/12 Ruth Strom 1 11/12I Tacoma, Pierce, Washington Source Citation: Year: 1930; Census Place: Tacoma, Pierce, Washington; Roll 2511; Page: 6A; Enumeration District: 101; Image: 161.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Hill-Gunn!My memory just 'clicked' about some past search I did in Tacoma, WA...See if this website works: http://search.tpl.lib.wa.us/obits/ It is for obituary searches in the Tacoma newspaper. I found a listing for Alfred. Just enter the last name Strom in the data base...you will see Alfred Strom's name come up...click on his name... It costs $5 US dollars to order the obituary...(the problem is they want the $ by check!)...mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei!more on SSDI searches... there is an Anna Strom, who died 1966 (b. 1889)... but also an Anne D Strom (which might be a misspelling for Anne O?)...she is closest in age to the Annie O Strom listed in the 1930 census with Alfred. Anne 'D' Strom by SSDI was born Feb 10, 1897 and died Aug 4, 1999!...UFF DA..102 year old!!mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk til Anne og Patty for disse opplysningene.Skjønner ikke helt hva disse tallene bak Kenneth og Ruth står for, er det (Kenneth) 4 år 7 mnd. og 12 dager det betyr?Jeg lurer bare på om ikke Alfreds kone Anna O kan ha vært norsk og fra Bjørnør. Se på dette; 04.08.1920 Anna Kristine Ols. Ugift sydame f. 1897 Bjørnør. Reisemål New York, billett betalt Cash. 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f01632&gardpostnr=34&personpostnr=248&merk=248#ovre>Lenke Ved Dåpen kalles hun Anna Marie Lenke Får håpe denne lenken virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.