Gå til innhold
Arkivverket

[#72902] Hof i Hedmark - Marte Jonsdatter Bjertnes vies til Tosten Olsen Rønne i 1777


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kan noen hjelpe meg med opphavet til Marte Jonsdatter Bjertnes (ved vielse), hun skal være født rundt 1736 og Tosten Olsen er døpt 19 des 1751, hun er altså ca 18 år eldre enn ham.Hvis noen f.eks har mulighet til å slå opp i Hof bb under Bjertnes å se om det står noe om henne der, ville je sette stor pris på det? Eller Tostensrud under Korbøl hvor de slo seg ned. Jeg finner dem i FT 1801 som inderst under KorbølVielse nederste på venstre side 20 nov 1777Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hof Bygdebok, bind 1, side 221:Bnr. 6 (lnr. 658) RASKERUDRaskerud ligger sørvest for Åstjernet og altså et godt stykke vest for Korbøl. Plassen står med navnet Raskerud på kartet fra 1808-10, men mye tyder på at den også ble kalt Tostensrud.TOSTEN OLSEN f ca. 1752, som var innerst på Korbøl i 1801, var kanskje den som tok opp plassen. Han var g m Marte Jonsd f ca. 1734. Ole Tostensen Tostensrud som døde 8 år gammel i 1786, var trolig sønnen deres. En annen sønn var Christian Tostensen f ca. 1787. Han kom til Mortensrud av Veståsen.Dette er det jeg fant i bygdeboka, skal se om jeg finner noe mer.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Etter en rask titt på kirkebøkene finner jeg kun en Marthe med Jon som far. Jon Gierdrum og Marthe Hungiersdatter. LenkeJeg har sett fra 1734 og fram til side 286, var dette dene eneste jeg fant som kunne passe. Det ser ut som hun er døpt i Waaler og da tror jeg ikke jeg finner henne i bb for Hof.Jeg skal en tur på Riksarkivet en av de første dagene og da kan jeg ta en titt i bb for Våler, hvis ikke noen andre har funnet rett Marthe før det.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og jeg kan opplyse om at det ikke var noe skifte på Bjertnes hvor Marte eller Jon var nevnt, så da må det bli bygdeboken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Jeg fant, jeg fant:Hof bb, bind 1, side 485: Tosten Olsen Rønne er født på Vestre Røine. Her står det en del om familien, så hvis du ikke har disse opplysningen kan jeg skrive av det som står der og sende deg på mail.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Marte Jonsdatter født på Jerdrum i Våler er ikke aktuell av to gode grunner. 1. Hun blir gift 1755 med en Knut Olsen og bodde seinere på Jerdrum. 2. Den som blir gift med Torstein Olsen var ikke ei JONsdatter, men ei JENSdatter. Hennes patronym skrevet slik både ved vielse og ved barnas dåp.Ved trolovelsen 24.08.1777 blir Marte skrevet som Marthe Jensdatter Oxenvold, og er derfor med stor sannsynlighet identisk med den Marte Jensdatter som blir døpt 26.12.1739 som datter av Jens Jensen og Marte Knutsdatter på Oksvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Så fint at 'du fant', Else! Nei da, du behøver ikke å skrive av, men hvis du ville være snill å se om jeg har riktige foreldre for Tosten, nemlig Ole Haagensen Rønne D.E. (eller skal det kanskje være Røine siden sønnen er født der?)og Beret Knutdatter Holstad viet 6 nov 1738 i Hof, ville jeg sette pris på det. Deretter, nok en takk til Arild for at du deler av din kompetanse.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Ja, du har riktige foreldre.Ole Håkensen d.e. ca. 1708-56, gift 1738 m Berte Knutsd Holstad ca. 1714-96.Bare si fra hvis du vil ha mer. Du kan jo bare sende meg en mail, så kan jeg scanne inn de aktuelle sidene fra bb.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.