Gå til innhold
Arkivverket

[#72906] Hans Otto de Coucheron 1761-1820


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Han ble født i Sandar, Vestfold 6. juli 1761. Dødssted ukjent. Da han i 'Familien von Schlanbusch' er registrert med sønnen lensmann i Ringbu, Iver Hansen de Coucheron 1808-1881 har han trolig vært gift, men jeg finner ikke noen opplysninger om ekteskap eller hustru noe sted. Noen som kan hjelpe ?Se ellers Ovenstad (hvor det ikke nevnes hustru, men at hans siste kjente oppholdsted er Tønsberg i 1813).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dåpen til sønnen Iver i Tønsberg 21.3.1811 - udlagt til barnefader: Hans Otto d Coucheron - Vestfold fylke, Vår Frue i Tønsberg, Ministerialbok nr. I 3 (1797-1814), Fødte og døpte 1811, side 112-113. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8203&idx_id=8203&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) I hvilken forbindelse er nevnt i boken 'Familien von Schlanbusch' ?Jeg har registrert en Iver de Coucheron (1660 - før 1725) som 1. gang var g.m. Cathrine Dorothea von Schlanbusch. Blant hans barn finnes både 'Hans' og '(Jørgen) Otto'. Se http://nermo.org/slekt/d0007/g0000016.html#I28925. (2. gang var han g.m. Sophie Amalie Ludvigsdatter Rosenkrantz fra Hatteberg i Kvinnherad).Kan Hans Otto de Coucheron (1761-1820) (i Tønsberg) være etterkommer eller beslektet med disse ?Iver de Coucheron var i 1680 fenrik ved Bergenhusiske garnisonskompani, senere kommandant på Bergenhus. Han overtok farens 'allodialgods', gården i Hovland, Tysnes, og ble senere oberstløytnant i 1. Oplandske infanteriregiment.Kjennes foreldrene til hans kone, Cathrine Dorothea von Schlanbusch ? Kan hun være en søster av oberst Frantz Henrich von Schlanbusch (død 1740) ? (Sistnevnte var g.m. enken Sophie Brockenhuus (c1688-1748), som solgte gården Hovindsholm på Helgøya (i Mjøsa, ved Nes på Hedemarken) ut av familien Brockenhuus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er selvfølgelig i hvilken forbindelse Hans Otto de Coucheron (1761-1820) er nevnt i boken 'Familien von Schlanbusch' jeg lurer på i 1. avsnitt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Catharina Dorothea von Schlanbusch (ca 1672-før 1707) var datter av den kjente Heinrich von Schlanbusch 1640-1705 og Ilse (Elisabeth) Dorothea Schlüter. Hun datter av myntmester i Sachsen-Altenburg, Henning Schlüter og Dorothea Susanne Eckhart. Han sønn av hyttereuter, myntguardein Heinrich von Schlanbusch og Catharina Albrects.Catharina Dorothea hadde mange søsken: Heinrich, Anne Marie, Georg Caspar, Johan Ludvig, Theodor Georg, Franz Heinrich (ca 1682-1740), Christian, Dorothe Elisabeth og Friedrich.Ifuer (Iver) de Coucheron 1660-1725 hadde bl.a. sønnen obltn. Iver de Coucheron 1701-1790. Andre barn: Sophie Catharina, Dorothea Marie, Jørgen Otto, Hans Philip og Caspar Anton.At Iver f. 1701 er sønn av Ifuer, står på side 7 i 'Familien von Schlanbusch', se Lenke (fra Slekt1.com som velvillig har publisert boken på nettet).Jeg har nå faktisk også funnet Hans Otto de Coucherons hustru, nemlig Dorthe Marie Scheffer, ut fra dåpen til Iver Hansen de Coucheron i Tønsbergs kb, 21. mars 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Dorthe Maria 9/2 1780 St. Laurenti Tønsberg, øverst h.side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8199&idx_id=8199&uid=ny&idx_side=-105>LenkeTrolovelse 1/11 og vielsen til foreldren Adam Diderichsen Schæffer og Mette Catharina Pedersdt. 3/11 1775 Vår Frue Tønsberg. Legg merke til den første kausjonisten, Andreas Smidt, h.side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Fantastisk, her var det kommet til mye stoff i saken. Tusen takk alle sammen.Dåpen til Iver Hansen de Coucheron bekrefter at 'Familien von Schlanbusch', Ovenstad, Coucheron-familien mfl. tar feil og feilaktig har født i 1808. Ingen har tidligere hatt med moren.Ad (12) - linken fra ft 1801 viser morens nye ekteskap (ser det ut til), men da heter hun ikke Pedersdatter, men Hansdatter. Det er nok en skrivefeil, for barna stemmer.Ad (9) - linken viser søsteren til Adam Diderichsen Schæffer, Anne Elise Schæffer. Hun ble døpt 8. des. 1748 i Slagen, Sem [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8190&idx_id=8190&uid=ny&idx_side=-69>Lenke. Der fremgår også faren til Adam og hans søster, nemlig Dideric Scheffer og Malene Hansdatter. Disse ble gift (trolovet) 14.7.1745 samme sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

For the record:Skifteregister for Tønsberg og Holmestrand 1696-1801 viser ved søk på Andreas Smith hele generasjonen inkl. Adam Diderichsen Schiefer ved hans mors skifte (Malene Handatter Buegaarden).Der fremgår det også at det Andreas Smith - nevnt ovenfor, er gift med Adams søster, Anne Elise Didrichsdatter Schiefer. Likeledes død og ca død på arvelater og mannen Didrich Schiefer. Se LenkeJeg håper denne virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det framgår ved hans konfirmasjon i 1775 (innlegg #3) at HANS OTTO Coucheron (1761-1820) var sønn av en oberstløytnant Coucheron.Kan dette være oberstløytnant Iver (Iversen) de Coucheron (1701-1790) ? (Denne Iver hadde altså bl.a. søsken med navn Jørgen OTTO og HANS Philip).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Det fremgår av Ovenstad at obltn. Iver Coucheron 1701-1790 var sjef for V. Laurvigske kompani da Hans Otto ble født i 1761 og han ble oberstløytnant i 1759. Dette utlukker da også at det kan være tale om en annen Iver C. (ca 1722-1797) som var kaptein og kompanisjef i Nordenfj. gev. inf. comp. på den tiden Hans Otto ble født.Se ellers (6)Jeg har for øvrig forsøkt å få kb-bekreftelse på dåp til de 6 barn av Ifuer (Iver) Coucheron 1660-1725, men har bare funnet den eldste Dorothea Marie som ble døpt i Eidsvoll 21.7.1694 (samme sted som de ble gift 8.10.1693). Det ser altså ut som om Ifuer flyttet derfra etter det. Hos Ovenstad ser jeg at 'Kpt. ved Bielches gev. inf.regt. 23/6 1691. - Maj. ved samme regt. nu Cicignons - 23/9 1707. - Obl. ved Opl. nasj. inf.regt. og chef for S. Gudbr.dalske komp. 5/6 1711.' Hvor kan han da ha oppholdt seg etter 1694 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(17 og 1:) Boken den henvises til i #6 har 6. Juli 1767 som f.dato for Hans Otto de Coucheron (død 1820) (som sønn av ob.lt. Iver (Iversen) de Coucheron 1701-1790/1794). Er 1767 her en trykkfeil, eller er det 1761 som er feil ? Boken har dessuten 'ca. 1794' for Ivers død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Supert Jan !Jeg har nå sett på kb for Sem Lenke og det er ingen tvil om dette. Flott å få på plass.Til (21). 1761 er riktig og 'Familien von Schlanbusch' har feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Ref. 18 og 19. Såvidt meg bekjent hadde Iver tre barn i første ekteskap med Anna Marie Schwabe som døde i 1753. Johan Fredrik, Margrete Dorotea og Iver. Hvor mange barn han hadde med Birgitte Marie Todderud har jeg ikke noe god oversikt over pr. i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ref 23. Post 18 og 19 gjelder jo farens barn, men jeg kan gjerne fortelle at Iver Coucheron 1701-1790 iflg. mine notater hadde 6 barn med Anna Maria Schwabe, nemlig Dorothea Margrethe f. 1737, Johan Fredrik, f. 1738, Anna Elisabeth f. 1739, Theodor Georg f. 1740, Margrethe Dorothea f. 1741 og Iver f. 1750.I 2dre ekteskap med Birgitte Marie Todderud hadde han ihvertfall 7 barn til (ikke 3 som nevnt i 'Familien von Schlanbusch): Peder Todderud f. 1756, Dorthe Sophie f. 1758, Ane Marie f. 1760, Hans Otto f. 1761, Barthold Arnt f. 1762, Else Cathrine f. 1763 og Friedrich Henric f. 1766. Barna i det siste ekteskapet er alle døpt i Sandar i Vestfold hvor jeg har funnet dem i kirkeboken.Til (21). I nevnte bok er det skrevet at Iver C. (han som var født i 1701), døde ca 1794. Dette er feil, da han døde 12.9.1790 iflg. Ovenstad - som jeg velger å stole på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ad (24).Jeg vet ikke hvor barna i første ekteskap ble født, men fant Coucherons Anne Marie som fadder i Kongsberg i 1737 Lenke, men dessverre ikke noen barnedåp der. De bodde kanskje i en nabokommune. Hvilke er da sannsynlige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.