Gå til innhold
Arkivverket

[#72909] Vetterman i Vestre Moland, Aust-Agder 1727-1729


Gjest Anders Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Berg

Hej!Vestre Moland har tydligen ingen bygdebok utgiven, men är det någon som ändå vet något om en svensk vid namn Anton(ius) Vetterman/Wetterman, som får två barn i Vestre Moland 1727 och 1729? Vad gjorde han i Vestre Moland?Enligt Familysearch Vital Records döps en son Carl Dylander (märkligt namn) 30 mars 1727, och en dotter Maren 15 maj 1729.Antons hustru heter Anna Corneliusdotter. Var hon från bygden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg vet ikke om jeg gjør mer enn å øke problemet. Jeg støtte på navnet Carl Dylander for bare et par dager siden:Da smeden Peder Jensens sønn Jens ble døpt i Arendal 7. juni 1725, het den siste fadderen nettopp Carl Dylander. Jeg var skråsikker på at jeg måtte ha lest feil. Det er hittil eneste gang jeg har støtt på navnet.Det er 40 km mellom Arendal og Lillesand, men trafikken var tett mellom sørlandsbyene var omfattende. Det et derfor sannsynlig at det dreier seg om oppkalling av 'min' fadder.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Datteren Maren er også døpt med et slektsnavn. Hun ble døpt Maren Isefier. En av hennes faddere heter Thomas Isefier: Lenke.Isefier var navnet på en gård i Vestre Moland, men det ser ut som om navnet også ble brukt som slektsnavn i Kristiansand.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Legger ut lenke til Carl Dylanders dåp også Lenke. Her er det flere faddere med borgernavn som noen kanskje drar kjensel på: Lorentz Mejer, Andreas Steendahl, Søren Rieber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Berg

Jag sitter just och läser de skannade bilderna. Antonius Wettelman är nämnd som fadder 1725 till Andreas Höfnersöns (?) barn i Steendahl.Ingenstans står yrket på Antonius.Kan Lorentz Mejer vara av den svenska resandesläkten Mejer, måntro.Bakgrund till frågan finns på svenska Anbytarforum: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Berg

Per Holte Rosenkilde,Det stämmer inte det du säger om Carl Dylander. Finns ingen fadder som heter så vid dopet 7 juni 1725 i Arendal. Sista faddern heter Cort Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest John Gustav Johansen

Jeg har funnet at Antoni Vettermann kom fra Kristiansand og hertil, kjøpte Skauerøya (Skoverø) i Vestre Moland, gnr 36 i nåværende Lillesand, i 1720, solgte øya samme året ifølge tingbok for Nedenes, og blei borte herfra. I 1727 kjøpte han del av Isefjær i Høvåg der han antakelig bodde fram til 1733. Fra tingboka: 'Han Anthony Wetterman fremlagde ved Lænsmand Knud Biørnsøn Trøede eet beviis fra Christiansands Magistrat af 4de July 1729 at hand formedelst sin ringe leilighed er entlediged sit Borgerskab, og videre med Almuens tilstand beviiste at være i armod.' Fra tingbok 18 for 1733, i Nedenes, fol 100 'tinglyst et Skiøde under 18 April 1733, ved Hvilket Anthony Wetterman Skiøder Guttorm Gundersøn Tveede den Gaard J Høwaag Sogn Jsefier Kaldet skyldende 1 Huud med bygsel og Herlighed, som Cancellie Raad Riis som Eyer av Birchenæs Kirche sig haver med Kirken til for handlet og siden fra Kirken avsolt, Hvor efter Gaarden nu er Skiødet til Guttorm Tveedt med odel Bygsel og Herlighed, dog Reserveret Kirken Landskyld og ald Rettighed, for Hvilken Eene Huud Gods Guttorm haver betalt Wetterman 600 Rd: efter skiøde brevets klare melde.' Hvor han og familien siden blei av, vet jeg ikke, men jeg tror de dro tilbake til Sverige. Lorentz Mejer var gift med gjestgiverenka i Ulvesund i Høvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gustav Johansen

Jeg har funnet at Antoni Vettermann kom fra Kristiansand og hertil, kjøpte Skauerøya (Skoverø) i Vestre Moland, gnr 36 i nåværende Lillesand, i 1720, solgte øya samme året ifølge tingbok for Nedenes, og blei borte herfra. I 1727 kjøpte han del av Isefjær i Høvåg der han antakelig bodde fram til 1733. Fra tingboka: 'Han Anthony Wetterman fremlagde ved Lænsmand Knud Biørnsøn Trøede eet beviis fra Christiansands Magistrat af 4de July 1729 at hand formedelst sin ringe leilighed er entlediged sit Borgerskab, og videre med Almuens tilstand beviiste at være i armod.' Fra tingbok 18 for 1733, i Nedenes, fol 100 'tinglyst et Skiøde under 18 April 1733, ved Hvilket Anthony Wetterman Skiøder Guttorm Gundersøn Tveede den Gaard J Høwaag Sogn Jsefier Kaldet skyldende 1 Huud med bygsel og Herlighed, som Cancellie Raad Riis som Eyer av Birchenæs Kirche sig haver med Kirken til for handlet og siden fra Kirken avsolt, Hvor efter Gaarden nu er Skiødet til Guttorm Tveedt med odel Bygsel og Herlighed, dog Reserveret Kirken Landskyld og ald Rettighed, for Hvilken Eene Huud Gods Guttorm haver betalt Wetterman 600 Rd: efter skiøde brevets klare melde.' Hvor han og familien siden blei av, vet jeg ikke, men jeg tror de dro tilbake til Sverige. Lorentz Mejer var gift med gjestgiverenka i Ulvesund i Høvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.