Gå til innhold
Arkivverket

[#72911] Gårdshistorie for Heidal og Vågå


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Løsnesløkken

Det etterlyses en bygdbok for Heidal i ovennevnte ordveksling. Vi er nå igang med å skrive gards- og slektshistore. Arnfin Engen har tatt på seg oppdraget, og vi bruker bl.a det stoffet som Kai Kveum (som er med i komiteen) og Jørgen Espelund har samlet. Vi håper å få ferdig boka til våren 2011. For 2 år siden ga vi og ut en bok om setrer og seterbruk i Heidal. Denne var det Arvid Møller som førte i pennen. Her er det mye verdifullt stoff og over 200 bilder. Så det skjer da ikke så rent lite på historiefronten i heidal for tiden..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Det hørtes jo interesant ut, jeg lånte inn serien med Bygdebøker fra Vågå og Heidal på biblioteket, men der var knapt med personopplysninger. Siden et av sporene jeg fulgte der byttet gård meg Graupe, så fant jeg en del i 'Gardar og slekter i Fron'. Jeg har òg bestilt inn 'Ysta ost og Kjinna smør', den håper jeg å ha i hende i morgen, er det samme boka du nevner om setrer og seterbruk i Heidal, Steinar?Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Steinar(26)Jeg har aner til gårdene Nordre Hougen og Solgjem i Bredebygden, samt Horgen i Heidal. Til Nordre og Søndre Hougen har jeg notert ned aner tilbake til gården Espe eller Espelund i Heidal, som jeg gjerne ønsker at komiteen kan se på. Jeg har også registrert en del etterslekt etter Marit Pedersdatter, født i 1724 på Horgen i Heidal. Hun ble gift noe før 1745 med Iver Olsen, født i 1710 ifra gården Solhjem i Sel(Vågå. En del info om dette finnes under 'Bredebygden Lokalhistoriske selskap', men jeg har også notert mer slekt i mine filer. Ta gjerne kontaktmvh hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Løsnesløkken

Tore (27); Ja 'ysta ost og kjinna smør' er navnet på boka om seterhistorie fra Heidal.Hans Petter (28); Det er 26 gardsnummer i Heidal, og tilsammen ca. 250 landbrukseiendommer. Vi har startet på de laveste gardsnummrene og Espelund er et av de høyeste. Men vi kommer ditt etterhver. MEN, vi er sikkert i slekt for farfar sin slekt kom fra Nordre Haugen og hans farfar Ole flyttet til Fåvang. Jeg har og sporet slekta tilbake til Espelund slik du har gjort, men har ikke hatt tid til å grave lenger tilbake enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Steinar(29)Derson din ane, Ole var født i 1811, gift med Randi Guttormsdatter og som flyttet til Revlingen under Sygard Opsahl i Fåvang, så er tilhører vi samme slekt. Ole's bror Christen, født i 1821, var min tippoldefar. Han ble først gift med Anne Olsdatter Klomstadlien i Kvam i 1844 og 2ndre gang som enkemann med Berit Amundsdatter Slåen i Kvam i 1851.Berit Amundsdatter sine forfedre var bønder til gården Teige i Kvam, Melby i Kvikne, Solgjem i Bredebygden og Horgen i Heidal. Hennes oldefar på farsiden var Ola Iversen Solgjem(senere Melby)f. i 1710 og oldemor Marit Pedersdtr. Horgen født i 1724 i Heidal.(Marits brordatter, srøste Marit, ble gift til gården Kleppe i Vågå.Ta ytterligere kontakt dersom du er interessert i det jeg har registrert. Jeg er interessert i alt du har registrert omkring ætten ifra Hoygen og Espe(Lund)hansp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Hans Petter: Jeg har slekt til Søre Haugen gjennom Jon Fredriksen f 1838. Til Steinar: Det er storlig at vi kan se bygdabok for Heidal i horisonten. Jeg har drevet med slektsgransking i 30 år og har savnet bygdabok i 30 år. Nå har jeg det meste om mine slekter samlet i 7 brevordnere, men ser jo fram til bygabok (bøker ?)likevel. Et flott tiltak ! Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Løsnesløkken

Hans P (30) Ole og Randi er mine tippoldeforeldre, ja. Sønnen Jon (kallt Jo)bodde flere steder i Fåvang og Ringebu før han sammen med bestefar kjøpte garden Løsnesløkken i Fåvang i 1914 og tok gardsnavnet der som etternavn. Jeg tar nærmere kontakt i løpet av helgen på mail. Dette var interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Helge(31) og Steinar(32) Det kunne ha vært interessant for de som erknyttet til Søre Haugen om det kunne ha blitt laget en gardshistorie i Bredebygdens Lokalhistoriske selskap, slik det har blitt for Nørdre Hougen. I mine notater har jeg registrert at en Johannes Christensen, født i 1731 fra gården Espe(lund) ble gårdbruker på Søre Hougen, da han hadde bygsel i 1757. Han var trolig bror til Ole Christensen som bygslet Nørdre Hougen og Ellef Christensen, som ble bruker på Nordre Espelund. Til Steinar: Min oldefar, Paul Christensen, født i 1860 i Kvam reiste som en fattig husmannsgutt i 1876 til Orkdal, hvor hans farfar og andre slektninger hadde reist før han, men vi kan se nærmere på historien i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Om Søre Haugen: Jon Fredriksen Harlouglien ble gift til Haugen ved Rønnaug Knudsdatter (1836) hvis far var Knud også fra Harlouglien, men en annen utflyttet familie. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.