Gå til innhold
Arkivverket

[#72920] Foto av hammersmeder ved Næs Verk (1894). Hjelp til identifikasjon?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Under er det gjengitt et foto av en del hammersmeder ved Næs Jernverk (1894). Bildet er hentet fra boka _Det var hardført_ av Lasse Trædal (1997), og stort sett stemmer identifikasjonene i billedteksten. To av personene har jeg imidlertid problemer med. Det gjelder Erik Grønli (hvem var han?) og Samuel Svenningsen. Erik Grønli lar seg nok plassere, om en kunne finne patronymet hans. 'Samuel Svenningsen' må imidlertid være feil. Den eneste Samuel Svenningsen jeg vet om, ble født i 1884, og var altså 10 år da bildet ble tatt (sønn til Svenning Thorsen, som også er med på bildet). Det samme bildet er for øvrig også gjengitt andre steder, bl.a. i praktverket _Industrispor fra Melbu til Lindesnes_ (2008), men da uten at smedene er navngitt.

bilete7759.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En hjelp til å bestemme alderen på de to uidentifiserte kan være fødselsåret til de øvrige:Aslak Aslaksen (1866), Anders Eriksen (1843), Svenning Thorsen (1856), Nils Andersen (1866), Hans Ellingsen (1862), Knut Andersen (1863), Stian Aslaksen (1824), Henrik Gjeruldsen (1832), Andreas Johnsen (1865), Kristen Hans Henriksen (1825), Jørgen Eriksen (1839) og Johannes Jahnsen (1857).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet ikke om 1900-tellingen kan hjelpe deg med spor etter en Erik i passe alder ansatt ved jernverket?Finner en del med fornavn Erik, og noen av dem er i alle fall for unge til å passe?LenkeVrien oppgave. Ser at det finnes noen Grønli-navn i Telemark i 1900, men hvor denne Erik hørte hjemme er ikke lett å si.Kan hende Lisbeth Akerholt kan hjelpe deg med dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en familie i Eidanger som bruker Grønli-navnet i 1900?LenkeBlir bare gjetting dette fra min side. Har ikke funnet noen Erik Grønli i 1900-tellingen til nå, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant nettopp Erik Grønli! Han døde 10/5 1900 (og er dermed ikke med i tellingen). Oppgitt fødselsår: 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

He er Erik Eriksen som døde på plassen Grønli i 1900: LenkeGrønli var en verksarbeiderplass i skogen nord for verket (utgått fra Sletta). I ft. 1900 er den kalt Flaten (øvre), og enka Anne Emilie bodde der da med to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo føye til at de fleste av de avbildede smedene på et eller annet vis var innbyrdes i slekt med hverandre (og også - nært eller fjernt - i slekt med undertegnede). Johannes Jahnsen (forrest til venstre) er min oldefar, og Jørgen Eriksen (ved siden av Johannes) er bror til en annen av mine oldefedre (som for øvrig også var hammersmed på verket, men ikke med på dette bildet).Da gjenstår den 'mystiske' Samuel Svenningsen, som altså må ha fått feil navn. Ut fra utseende (og sammenliknet med de andres alder) ser han vel ut til å ha vært /- 30 år? I så fall bør han være født midt på 1860-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det har du rett i - og hun var nok datter til Stian Aslaksen (den skjeggete smeden nederst til venstre på bildet). Stian Aslaksen døde for øvrig i ei arbeidsulykke på verket ('i et Maskineri') i 1897. Samme år omkom også Kristen Hans Henriksen (mannen med 'fippskjegg' midt på bildet) da han falt fra ei bru i et av kullhusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne Samuel Svenningsen er vel som du sier for ung? LenkeRiktignok ser gutten til høyre på bildet svært ung ut, men om dette kan tenkes være denne karen, vet jeg ikke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, han er for ung. Jeg tror identifikasjonen av personne på bildet ble foretatt av eldre verksarbeidere rundt 1990 - men selv om disse altså var eldre karer, var de ikke født da bildet ble tatt. Dermed kan det ha skjedd noen forvekslinger.Den ungt utseende mannen helt til høyre skal være Knut Andersen (f. 1863). 'Samuel Svenningsen' står ved siden av ham - og er litt kraftigere (med mørkt kinnskjegg og bart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Enig i din vurdering av alder! Om det har vært en forveksling av etternavn, finner jeg ikke noen passende kandidat i Aust Agder, men hva med denne Samuel? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulighet man ikke helt kan utelukke, er at Samuel Svenningsen og Knut Andersen kan ha byttet plass i billedteksten. Karen helt til høyre i midtrekka ser jo svært ung ut - egentlig bare en guttunge. Nå var det ikke vanlig at gutter begynte i arbeid ved verket før i 14-årsalderen, men Samuel kan kanskje ha vært med faren på jobb? Faren, Svenning Thorsen, er i så fall den mørke, 'Rasputin-aktige' karen bakerst i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Dette fotografiet er publisert en rekke steder, både med og uten navngiving. I et gammelt avisutklipp jeg har (uten navngiving), står det at fotografiet viser hammersmeder og ferskere ved Nes Verk.Han som i billedteksten kalles Samuel Svenningsen er i virkeligheten min oldefar Knut Andersen (1863-1915). Jeg kan ellers bekrefte at Jørgen Eriksen (1839-1896) er riktig plassert, han var min tippoldefar. Disse to personene er jeg helt sikker på, det finnes fotografier av dem i familien.Men hvorfor er navnet til Kristen Hans Henriksen strøket over i billedteksten? (han er for øvrig født i 1824, ikke i 1825). Er dette også feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er kan hende dette den Christen H. Henriksen som er nevnt her i 1865-tellingen i Holt? LenkeKan hende det er mulig å finne hans fødsel eller vielse i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen i 1861 i Holt, Se nederst på siden : LenkeAlder står oppført på begge, men dåpen til Kristen Hans Henriksen har jeg ikke funnet i kirkebøker for Holt mellom 1823 -1826. Kan han være døpt et annet sted? Mulig at jeg har oversett han. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gunnar (16) - takk for bekreftelsen på at din oldefar Knut Andersen (slik jeg etter hvert fikk en mistanke om) er han som i billedteksten kalles Samuel Svenningsen! Dermed tror jeg nok også at den gutten som i billedteksten kalles Knut Andersen, sannsynligvis er Samuel Svenningsen.Overstrykningen av navnet til Kristen Hans Henriksen er det jeg som (feilaktig) har foretatt. Etter at Trædals bok kom ut, gikk nemlig ei gammel kusine av min far ut med en korreksjon av billedteksten i Tvedestrandsposten. Hun påpekte korrekt at min oldefar (hennes bestefar) hadde fått feil patronym (Johansen i stedet for Jahnsen). Hun mente også at Kristen Hans Henriksen skulle korrigeres til Hans Henrik Kristensen (noe som også ble gjort i en ny utgave av boka). Dette kan ikke være korrekt. Mannen på bildet må (ut fra utseendet) være den 67 år gamle Kristen (og ikke den atskillig yngre sønnen Hans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er mulig at dåpen er ført her i 1824 i kirkebok for Holt, likevel? Ta en titt på den Christen som døpes 14 aug. Nr. 38. Lenke Litt merkelig at han ikke er ført som Henriksen, men ellers passer vel mye her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er nok rett mann som døpes her, for i 1865-tellingen bor hans mor hos dem som enke. Innlegg 17.Det at han bare er ført med for-bokstaver for Hans og Henriksen, og er ført med fars etternavn Christensen gjorde at jeg ikke fant han i 1. leterunde.;-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Om man begynner å reflektere litt genealogisk rundt dette bildet, får man en god illustrasjon på hvordan verks-familiene var knyttet sammen med tette slektsbånd på kryss og tvers. Båndene kunne være så tette at en eldre kar fra verket (riktignok med et glimt i øyet) pleide å si at han var onkel til seg selv.De fleste av karene på bildet hadde forfedre som hadde komme til Nes Verk mens det ennå hette Baaselands Verk - dvs. før 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I 1875 var Hans Henrik Kristensen (f. 1852) 'Til Hjælp ved Staalstøberi', og i 1900 var han 'Staalstøber v. Jernverk'. Han passer derfor heller ikke yrkesmessig til å være med på bildet av hammersmedene fra 1894 (se innlegg 20).Kristen Hans Henriksen derimot var hammersmed både i 1865 og 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.