Gå til innhold
Arkivverket

[#72920] Foto av hammersmeder ved Næs Verk (1894). Hjelp til identifikasjon?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og han ble kalt 'fullt arbeidsdygtig' da han omkom i 1897, til tross for at han var 73 år. Da omtales han riktignok kun som verksarbeider - og holdt tydeligvis på med noe arbeid i et av kullhusene. Det forhindrer imidlertid ikke at han var i funksjon som hammersmed da bildet ble tatt, men han fikk antakelig noe lettere arbeid etter fylte 70 år, som jo var 'normal' pensjonsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er et annet bilde (samme kilde), der noen av de samme personene (pluss en del andre) er med. Detaljene er det nok bare svært lokalkjente som kan hjelpe til med - men én av personene oppfatter jeg som en litt 'fremmed fugl' i denne flokken: Den eldre mannen i bakerste rekke, helt til venstre. Han er identifisert som 'Furubotten', og spørsmålet er: Er det noen son drar kjensel på ham, og som kan bidra til en nærmere identifikasjon?Jeg må forresten legge til at billedtekstens opplysning om at dette er en samling 'smedar og smedgutar', nok er noe upresis. Noen av disse personene var nok hammersmeder og smed-drenger, men jeg vet også positivt at flere av dem jobbet i valseverket (og noen muligens i stålovnen).

bilete7786.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I folketellingen 1900 finner jeg kun et par stykker som bruker navnet Furubotten. Den ene her: LenkeVet ikke om det er en slektsforbindelse mellom den herren på bildet og de som er nevnt i folketellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte å legge inn lenke til den andre som jeg finner bruker etternavnet i 1900: LenkeDet finnes også noen gårdsnavn som likner i 1900, men men hvem karen på bildet var har jeg ikke funnet ut.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også sett disse to i ft. 1900 - men jeg har vanskelig for å se at det kan være noen forbindelse til Furubotten på Næs Verk. Mannen på bildet ser vel ut til å nærme seg pensjonsalder. (dvs. ant. f. rundt - eller litt før - 1830?). Dersom han har vært hammersmed eller hatt annen type fagarbeid på verket, vil jeg tro han har kommet fra et annet jernverk. I 1870- og 1880-årene ble det rekruttert mange svensker til Næs, men Furubotten lyde vel ikke særlig svensk...For ordens skyld: Jeg kjenner ikke til at Furubotten er/har vært noe plassnavn i Holt eller omegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei navnet Furubotten som gårds/plassnavn har jeg heller ikke funnet . Det finnes noen liknende gårdsnavn på helt andre kanter av landet. Her er et eksempel: LenkeFinner heller ingen opplysninger som kan passe ved søk i mormonerdatabasen . Skal si fra om jeg kommer over noe .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at navnet Furubotten er i bruk på Bergenskanten 1850-1900 . Eksempel: LenkeFinner ingen som passer i digitale svenske kilder. Mannen kan jo ha fått navet etter et sted eller en gård? Synd vi ikke har noe fornavn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis gravminner finner jeg en rekke med FURUBOTTEN-navn: Legger en lenke her , mulig du må dobbeltklikke på lenken for å se gravstøtten: LenkeKan det være noen etterkommere her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det blir nok ikke lett å identifisere ham uten mer informasjon. Jeg har ikke funnet noen Furubotten (heller ikke som fadder eller forlover) nevnt i kirkebøkene for Holt i perioden 1885-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Gunnar Hauger

Boka 'Det var hardført' av Lasse Trædal, som det henvises til i første innlegg, er utlagt som digital bok av Nasjonalbiblioteket: Lenke Den anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.