Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Guro Reinhart

[#72921] Hof, Hedmark - Har noen forsket på Rasmus Nielsen 'Hengebøl' viet 25 apr 1775?

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg sliter med i finne opphavet til Rasmus Nielsen som kaller seg Hengebøl ved vielse 25 apr 1775 til Kari Halvosdatter Hol i Hof.Midt på høyre side: Lenke I FT 1801 finnes familien under Jullien i Hof, Rasmus er bonde og gardbruker og 63 år, noe som tilsier at han er født rundt 1738.Jeg finner ham verken døpt eller konfirmert i Hof. Kjenner noen til hvem han er?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Du skal nok utenfor Hof prestegjeld for å finne denne Rasmus. Som du nevner er han ikke blant døpte i Hof, og han er heller ikke nevnt i Ekstraskatten for Hof 1762. Alt tyder derfor på at han er innflyttet etter 1762.Dessuten er Rasmus et sjeldent navn i Hof (i nevnte Ekstraskatt er det ingen med navnet Rasmus. Det samme gjelder for Elverum 1762, og 1801 er han den eneste Rasmus i Hof). Ved død 18.08.1812 oppgis forøvrig Rasmus til å være 76 år og 3 måneder gammel. Hvis det stemmer skulle han være født og også døpt i mai 1736.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Guro Reinhart

Da takker jeg for svar som bekreftet min 'mistanke'. Jeg fant heller ingen Rasmus da jeg lette i kirkebøkene, så nå blir det å vende blikket utover mot andre grender. Takk også for opplysningen om dødsdatoen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Gullbekk

Prøv Odalen. Det var en del koblinger mellom Odalen og Hofåsa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Guro Reinhart

Da gjør jeg jammen det, for der er jeg kjent og har alle bygdebøkene! Takk for tipset, Berit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.