Gå til innhold
Arkivverket

[#72921] Hof, Hedmark - Har noen forsket på Rasmus Nielsen 'Hengebøl' viet 25 apr 1775?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg sliter med i finne opphavet til Rasmus Nielsen som kaller seg Hengebøl ved vielse 25 apr 1775 til Kari Halvosdatter Hol i Hof.Midt på høyre side: Lenke I FT 1801 finnes familien under Jullien i Hof, Rasmus er bonde og gardbruker og 63 år, noe som tilsier at han er født rundt 1738.Jeg finner ham verken døpt eller konfirmert i Hof. Kjenner noen til hvem han er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Du skal nok utenfor Hof prestegjeld for å finne denne Rasmus. Som du nevner er han ikke blant døpte i Hof, og han er heller ikke nevnt i Ekstraskatten for Hof 1762. Alt tyder derfor på at han er innflyttet etter 1762.Dessuten er Rasmus et sjeldent navn i Hof (i nevnte Ekstraskatt er det ingen med navnet Rasmus. Det samme gjelder for Elverum 1762, og 1801 er han den eneste Rasmus i Hof). Ved død 18.08.1812 oppgis forøvrig Rasmus til å være 76 år og 3 måneder gammel. Hvis det stemmer skulle han være født og også døpt i mai 1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Da takker jeg for svar som bekreftet min 'mistanke'. Jeg fant heller ingen Rasmus da jeg lette i kirkebøkene, så nå blir det å vende blikket utover mot andre grender. Takk også for opplysningen om dødsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.