Gå til innhold
Arkivverket

[#72935] Johannes Trondsen fra Gausdal


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Ved ft 1875 finner jeg under Østre Saug i Ringsaker en Johannes Trondsen fra Gausdal f 1816. Jeg finner ham ikke som født i Gausdal, men kan jo selvfølgelig ha oversett ham. Johannes var gift med Alis Larsdatter. Er det noen som har kjennskap til ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Oppgitt alder samsvarer dårlig i 1865-telling og 1875-tellingen, mulig derfor du ikke finner Johannes dåp.I 1865 er nevnt ca fødselsår 1809?Vi får prøve kirkebøker nok en gang.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er vel naturlig å spørre når Johannes er født? 1816 el 1808/9 som det indikeres i 1865?Er det siste riktig, så kan dette være Johannes Trondsen Tøftum døpt 30 des 1808? Men det er bare en antakelse. Navnet er jo ikke så vanlig, men like vel???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Hei Thor!Johannes Trondsen Tøftum er født 20/12-1808 i Gausdal. Han står som utflyttet til Ringsaker 31/12-1835 i kirkeboka for Gausdal, og innflyttet 2/1-1836 i kirkeboka for Ringsaker. Hans foreldre var husmannsfolk på Tøftumsbakken under Tøftum (Kringelsrud).Faren Trond Hansen døde 22/11-1836, 75 år gammel, og mora Ingeborg Johannesdtr. døde 30/5-1840, 77 år gammel.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Magne! Takk for fine opplysninger. Da er jeg med. Har hatt Johannes registrert i mange år, men visste ikke hvor han var blitt av inntil jeg fant ham ved ft i Ringsaker som født i 1816. Det var 1816 som forvirret meg, men jeg har ikke vært inne i orginalen og sjekket hva det står der.Jeg har også forfedre fra Tøftum, men det er ei anna rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

For at det ikkje skal vera nokon tvil om rett person, legg eg ved lenke til Johannes og Ahles sitt giftarmål. Ringsaker 26/2-1836, par nr 21. LenkeMarianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Hei Thor!Søsken til Johannes: Sesel,f.1788 gift med en Ole Pedersen, vet ikke når, men de fikk sønnen Peder,f.16/8-1812 i Gausdal. Hans, f.1791,død 6/5-1848, 56 år gammel på Snertingdalsbakken i Gausdal. Gift 1/7-1828 med Ane Andersdtr. Sønnen Amund, f. 2/7-1832 på Tøftumsbakken. Johannes, f.1794,død 1794, 11 uker gammel. Marit, f.1795, død 1798, 2 1/2 år gammel. Marit, f.1799, død 1/12-1834 som legdslem på Nedre Olstad i Gausdal. Kari, f. 1804, død 1815, 11 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg beklager Gunn, jeg var nok litt smal i takken. Du er alltid flink til å hjelpe på nettet.Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at detter er etterkommere av felles forfedre med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.