Gå til innhold
Arkivverket

[#72943] Familien Greve.


Gjest John Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Simonsen

Jeg har fått ovelevert to sirlig håndskevne slektsbøker om familien Greve. Di er skevet av en fra Greveslekten bosatt på Jar i Bærum .Slekten er beskrevet fra Holland på sekstenhundretallet.Finnes det noen som er intersert i bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Er de håndskrevne slektsbøkene datert? På vegne av Norsk Slektshistorisk Forening (jeg er bibliotekansvarlig) melder jeg min interesse for bøkene.Å få skannet dem for tilgjengeliggjøring er sikkert en god idé så lenge det ikke kommer i konflikt med åndsverksrettigheter.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Simonsen

Det er hyggelig at noen er interesert i bøkene.Det har meldt seg en med tilknytning til familien Greve,men vet ikke om det er hennes slekt. Jeg får di tilbake snart og vil ta kontakt med Hoelseth Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

John!! Hvordan går det med de håndskrevne slektsbøkene??Tør jeg spørre hvor oppdaterte slektsbøkene er, dvs når er de skrevet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

De håndskrevne bøkene, som ikke var daterte (*) så langt jeg kunne se, ble gitt i gave av John Simonsen til Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek i januar 2010.Du er hjertelig velkommen til en tur innom. De står i hyllen sammen med et par andre bøker om Greve-slekten.(*) Nå burde jeg kanskje ha husket flere detaljer om når yngste generasjon som var oppgitt i boken levde, men det gjør jeg altså ikke. Jeg skal ihvertfall på biblioteket igjen mandag, så jeg kan ta en titt da.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Blant 'mine' eldste Greve'r erMichel Hansen Greve (f. ca.1635) (toller i Romsdalen) ([url="http://nermo.org/slekt/d0003/g0000070.html#I22860>http://nermo.org/slekt/d0003/g0000070.html#I22860) ogMichel Greve (f. ca.1590) (sogneprest) (http://nermo.org/slekt/d0014/g0000058.html#I12536), g.m. Susanne Pedersdatter Schjelderup, dessutenRolf Greve (f. ca.1575) (skredder på Stølen, Bergen) (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Takk for det Dag.... En ting til som da dukker opp er:1. Hvem hadde skrevet disse bøkene? Og når ble de ca skrevet...? 2. Hvordan havnet disse hos John?En må takke John for at han er såpass årvåken og bevisst at han overdrog bøkene til en forening (eller til en institusjon som mange gir gaver til som f.eks Riksarkivet) som er interessert i det emnet som bøkene og dermed tar vare på bøkene for fremtidige slekter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 9: Det kommer ikke klart frem av de håndskrevne bøkene hvem som er forfatter. En undertittel til bøkene er 'Etter prost Lange' (hvis jeg nå husker riktig), hvem nå enn det var. Den ene boken er en avskrift av den andre, og et personnavn er oppgitt innledningsvis, med adresse Jar i Bærum. Jeg har så mange ting oppi hodet mitt akkurat nå at jeg ikke en gang makter å huske navnet hennes, men også det kan jeg ev. komme tilbake til etter mandag når jeg har vært på biblioteket i NSF i forbindelse med styremøtet.Biblioteket inneholder ellers 2 andre (trykte) bøker om Greve-slekten (*antar* at det er snakk om én slekt og ikke flere) som muligens har mer informasjon å komme med, men uansett anså jeg det som viktig å sikre de håndskrevne bøkene for ettertiden, og NSF satte derfor stor pris på John Simonsens gave til biblioteket.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg var på biblioteket til Norsk Slektshistorisk Forening i dag i forbindelse med styremøtet og tok en ny, men dog kjapp, titt i de håndskrevne bøkene om Greve-slekten som er omtalt her.Den siste innføringen i boken, oppført med nummeret g3, var Marthe Helmers, f. 15. april 1831, g. juveler Torbjørn Børs. 12 barn.For nummeret f3 står oppgitt dødstallet 6. august 1875 for Johan Jakopb Busch Helmers, f. 24. juli 1794, så 1870-tallet ser ut til å være endepunkt for oppføringene.Dog fantes det noen løsblad med fødsler frem til 28. august 1936.Kunne fremdeles ikke se når boken egentlig var skrevet - løsbladene må ha kommet til senere av eieren (Ragna Greve).Boken starter med Rolf Greve, f. Amsterdam 5. april 1647, d. Bergen 28. mars 1693.Til Per Nermo: Ja, Rolf Jansen Greve, d. 1735, skreddermester, er nevnt, det står dog i boken at forbindelsen til ovennevnte Rolf Greve d. 1693 ikke er fastslått.Det er mulig at de to andre Greve-bøkene i biblioteket - O. Ingstad. 'Slekten Greve', Bergen 1943 og A. M. Wiesener. 'Schoutbynacht Henrik Greve og hans familie', Bergen 1942, gir mer informasjon, men jeg hadde ikke anledning til å se nærmere på dem.De som er interessert i Greve-slekten er hjertelig velkommen til å besøke biblioteket i Lakkegata. Se siden Lenke for nærmere informasjon.Vi har også boken av Ingstad i dublett (pent eksemplar), den kan ev. kjøpes av NSF.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(11:) Den her nevnte Rolf Jansen Greve, d. 1735, skreddermester, er sønnesønn av den Rolf Greve som er nevnt i innlegg #8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.