Gå til innhold
Arkivverket

[#72946] Korrekturleser(e) søkes


Gjest Marie Tollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Vet ikke dette er forum for slike ønsker, men prøver meg likevel. Skulle en interessert korrekturleser til nedennevnte kirkebøker 'gå løs', ta endelig kontakt, mail til: mtollankrøllalfaonlinedotnoKb Tolgen 1786-1814 er registrert i Augustus 1.1.1. Ettersom ingen kom med noen løsning på problemet jeg beskrev i tema 55652 (mulighet for 'oppsplitting' av fil), startet jeg registrering av Kb Tolgen 1768-1786 i Augustus 2, noe jeg snart ser slutten på.Så langt er alt vel og bra. Men korrektur/kvalitetssikring mangler. Eller kan materialet legges ut - for så å rettes opp etterhvert som feil oppdages?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi mottar databaser til Digitalpensjonatet som ikke er korrekturlest. For utlegging der krever vi altså ikke korrekturlesing, men ser det ut til å være mye usikkerhet, spørsmålstegn og .... i registreringen, kan det være at vi ber om at dette gjennomgåes for å luke bort de fleste usikre data. Samtidig har hver database en korrekturknapp som gjør at brukere av databasen kan melde tilbake hvis de oppdager feil og dette er da feilmeldinger vi kan sende til deg når du måtte ønske det.Det er helt supert hvis du får til en korrekturlesing av dataene, men klarer du ikke det, kan vi som sagt også gjøre en vurdering av databasen for utlegging i Digitalpensjonatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Det var oppløftende. Det er en stund siden jeg jobbet med Kb 1786-1814, men mener å huske at registreringa stort sett gikk greit - med unntak av noen merknader jeg ikke helt klarte å tyde.Ettersom jeg ikke har noen korrekturleser for hånden, kunne jeg tenke meg å oversende Kb Tolgen 1786-1814 til vurdering. For å få til det har jeg behov for en detaljert 'oppskrift'/fremgangsmåte. Mulig det holder med en link, ellers kan e-postadressa mi benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Legger ut oppskriften for innsending her så den kan leses av andre også.Vi ønsker aller helst eksportfil fra Augustus2. Det finnes en egen knapp for å lage eksportfil til Digitalarkivet. Når denne er lagret på maskinen din, kan du sende den til oss som vedlegg i e-post: digitalarkivet@arkivverket.no Du kan gjerne antyde i Subject/Tittel-feltet på e-posten at det er fil til Digitalpensjonatet kb Tolgen 1786-1814 el. formuleringer som gjør det lett for oss å skille ut e-posten.I Augustus2 er det mulighet for å legge inn informasjon om kilden, registrator og andre merknader. Dette benytter vi til å lage en dokumentasjon hvis du ikke legger ved en separat fil (word, html, txt) som dokumenterer kilden og arbeidet.Vi ser fram til å motta data fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Må innrømme at jeg ikke har gjort mye i så henseende, men har hatt kontakt med noen personer lokalt og en i Hedmark Slektshistorielag uten den helt store responsen.Sender snart materialet (Kb Tolgen) til vurdering i DA. Legges det ut, blir det jo søkbart for alle, og slik sett enkelt å kontrollere mot de scanna kirkebøkene som allerede ligger på nettet. Så får en ta opprettinger i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg er klar over at enkelte lag fungerer som effektive gravkammere for avskirifter etter mangeårig venting på korrekturlesing, så jeg har forståelse for denne måten å gjøre det på.Min erfaring er at feilmeldinger er meget sjeldne - selv om det finnes nok av feil. Det må nok fokuseres mer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

FLOTT hvis Tolga kb5 dreier seg om Kb 1836-1852, slik at vi ikke har gjort dobbelt arbeid. Mangler du korrekturleser? Send meg gjerne en mail, adr. i innlegg 1.Fortsatt GOD JUL!Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.