Gå til innhold
Arkivverket

[#72950] Innhold i Lepraregisteret


Gjest Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Flaten

Min oldefar var spedalsk og jeg finner ham i lepraregisteret. Det er imidlertid enkelte av rubrikkene i registeret jeg ikke får noen mening i. Under 'Lægedistrict' står det også tre kolonner med overskriftene 'f', 'a' og 'bl' (tror jeg). Hva forteller disse kolonnene? I kolonnen for 'Præstegjeld' står det alltid ett visst antall år foran navnet på prestegjeldet. Hva forteller disse tallene? På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Kva heiter oldefar din ? Kvar eksakt finn du desse opplysningane om oldefar din ?Eller som ein kjent slektsforskar ville ha skreve: Kjelde, Kjelde, Kjelde !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Er det dette registret du mener, Harald?LenkeDet er vel Statsarkivet i Bergen som har lagt ut denne. Kanskje de kan svare deg på spørsmålene dine også.Ellers må jeg si meg enig med Jon - det er enklere å finne ut av hvis kilden(e) er oppgitt.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Jeg var egentløig ute etter om noen kunne fortelle meg hva disse kolonnene sto for på generelt grunnlag, men hvis dere vil hjelpe meg med min oldefar, så får jeg bare si takk.Til Jon: Han het Ole Ovesen Qvien, født 21/5-1854 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=110&uid=165078&js=j>Lenke Her fant jeg først at han døde av spedalskhet. Deretter fant jeg ham i lepraregisteret.Til Eli: Det er akkurat det registeret jeg mener, og min oldefar er ham som er beskrevedt i 5. linje fra bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Hei Arnfrid,Jeg har lest den informasjonen flere ganger, men finner ikke det jeg leter etter.Jeg har lurt på om kolonnene f, a og bl kan ha noe å gjøre med hvilken type spedalskhet vedkommende hadde, og jeg har også vurdert om tallene i Prestegjeld-kolonnen kan ha noe med hvor lang tid vedkommende hadde vært diagnostisert før han ble ført inn i registeret. Begge opplysninger ville vært ganske viktige for meg.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.