Gå til innhold
Arkivverket

[#72958] Mathis Andersen, Rakkestad


Gjest Terje Narten
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Narten

Søker foreldre til Mathis Andersen, Rakkestad. Den Mathis jeg søker foreldrene til ble gift 17.2.1810 Grav, med Marthe Brøntesdatter f.1777 i Rødenes d.30.1.1829 på Smittil, Rakkestad. Jeg fant en Mathis Andersen f.11.5. 1783 på Schattebøll. Foreldre; Anders Ingebretsen og Berthe Monsdatter. I FT 1801 på Schattebøll er Mathis 18 år( det stemmer jo bra) men foreldre er Anders Andersen?? og Berthe Monsdatter. Begge 1. ekteskap. Håper det er noen som kan ta en titt i bygdebøkene å få sjekket dette. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Terje - Anders Ingebretsen,født ca 1748 Rakkestad. Berthe Monsen ,født ca 1752 Rakkestad.Vielse ca 1773 Gryteland Rakkestad.På FS er de oppgitt med 8 barn,men ingen er navngitt,med fødsel mm .Mathias eldre søster Johanne,ble døpt 25 des 1775.side 78 Rakkestad 1752-1777. Foreldre Anders Ingebregtsen og Berthe Monsen. Det må være feil i 1801 tellingen,hvor ingebretsen har blitt 'Andersen' Hilsen Johnny Sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Ja, FT 1801 må være feil. Fant en annen på nettet som har aner etter Anders og Berthe. Det var Christian Mathisen f.13.1.1814 (Mathis sin sønn)g.m.Anne Maria Henriksd. søndre Knoll. Prekæs!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Terje, den Marthe Brøntesdatter du nevner i innlegg 1, er hun datter av Brønte Knudsen og Amfri Nielsdatter på Bøen i Rømskog? Brønte må jo være et rimelig sjeldent fornavn.Jeg spør delvis fordi en Marthe Brøntesdatter (samme person?) var dåpsfadder for min egen ane Cyprian Andersen som ble døpt i Rakkestad 26.12.1804, av foreldre Marthe Iversdatter fra Kirkeby i Trøgstad, og Anders Gudmundsen som kanskje er den med samme navn som ble døpt i Rømskog 09.10.1763 fra gården Ramberg. Foreldreparet bodde tilsynelatende på Gabestad i Rakkestad på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Joda det er den samme. Marthe var min tipp tipp oldemor. Hennes foreldre var som du skriver, Brønte Knudsen 1737 - 1813 og Amfie Nilsdatter 1735 - 1809. Mulig Marthe var en tante av Cyprian? Under mitt søk etter familien har jeg støtt på gårdene; Grav, Schattebøll, Smittil,Gabestad og Brekke brug i Rakkestad. Ser at de ligger i samme område og mulig det er gårder under Brekke brug? Flott om du har flere opplysninger. Mvh Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Det var jo artig, da må vel våre tipp'er ha kjennt hverandre eller vært i slekt. Har dessverre ikke så mye på de på Bøen i Rømskog, men har notert at de døpte i januar 1780 Anders, med dåpsfaddere 'Eric Struten, Knud Trannem, Marthe Struten, Knud Høgenes, Jøran Korøen', Berthe 24.06.1782, og Niels 18.09.1787 med faddere 'Christopher Bøen, Halvor Bøen, Marthe Skuteng(?), Berthe Kirkerud, Jøran Korøen'.Har så langt ikke blitt klok på hvorfra Cyprian navnet kom i dette tilfelle i 1804, navnet var nok mest brukt i områdene rundt Høland. Men når du bekrefter at denne Marthe Brøntesdatter faktisk var fra Rømskog, styrker det nok at 'min' Anders Gudmundsen kan ha vært fra samme område. Han bodde først noen år på gården Valle ved Onsø, før han var i Rakkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Ser av FT 1801 at Lars Gudmundsen f. 1768 er på Ramberg. Det er Anders Gudmundsens f.1763 sin bror. Foreldrene er Gudmund Ramberg og Birthe Larsdatter. Ved dåpen til Anders er Amfrie Nilsdatter en av fadderene. Ved dåpen til Mathis Andersen og Marthe Brøntedatters sønn, Christian f.1814, er Marthe Larsdatter, Gabestad fadder. Det må være Lars Gudmundsens datter. Så det er nok et slektsforhold der. Vi får forske videre. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Anders Gudmundsen født 1763 i Rømskog har tilsynelatende følgende foreldre: Gudmund Ingvaldsen ca.1720-1779, trolig født på Tukken av foreldre Ingvald Andersen og Marthe Marie Andersdatter. Moren var Berthe Larsdatter fra Ringsby og født ca 1727 ifølge bygdebok for Rømskog, men ser ikke ut til å være innført som døpt i kirkebøkene der (men paret er innført som gift der i 1745). Kommer kanskje noe av dette innpå de fra Bøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.