Gå til innhold
Arkivverket

[#72963] Vinsval/Windsvold i Eiker


Gjest Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Røed

Johannes Vinsval er far til Peder Windsvold som ble født 3. mars 1737 i Eiker. Om Johannes har jeg bare funnet ut at han var fadder ved to anledninger; i Eiker i 1709 og 1711 til sønner av Jacob Asulsøn Spæren. Er det noen som vet noe mer om Johannes?mvh Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine notater har jeg at Johannes Aasuldsen var gift med Maren Pedersdatter, men jeg har dessverre glemt å notere hvor jeg har det i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda....Åsulv Sebjørnsson f. ca. 1620 på Søndre Spæren (sønn av Sebjørn Spæren) var på Skalpe, skifte på Skalpe 16. apr. 1697. Åsulv var gift med Randi Børgesdatter f. ca. 1635 på Nordre Rygh (datter av Børger Torkildsen og Jøran Jacobsdatter Aker). Skifte etter Randi på Søndre Temte 15. sep 1696.Disse hadde sønnene:Børge Åsulvsen Skalpe (ca. 1670-1733)Nils Åsulvsen Vinsvold.Johannes Åsulvsen Vinsvoll.Jacob Åsulvsen Søndre Spæren (ca. 1677-1742).--------Barbro Lauritsdatter (f. ca. 1634 på Nordre Viken - død på Skramnes i 1709) var datter av Laurits Olufsen Viken og MAren Hallvorsdatter Skramnes/Korsgården) - Barbro var gift med Peder Andersen Skramnes (f. ca. 1621 - død på Skramnes 1700.) Peder var sønn av Anders G. Skramnes.Skifte på Skalpe 29. april 1709:Barbro Lauritsdatter er død.Etterlater:1. Anders Pedersen.2. Haagen Pedersen.3. Marthe Pedersdatter gift med Børger Skalpe.4. Mari Pedersdatter gift med Johannes Vinsvold.5. Barbro Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Dette var overveldende. Mange takk! jeg skjønner jo nå hvorfor han var fadder for Jacob på Spæren, de var tydeligvis brødre. Ikke greit med disse gårdsnavnene. Vet du noe om når de kjøpte eller giftet seg til gård?mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei Jon! Bare for ordens skyld ... jeg har notert tidligere engang at Aasulv Sebjørnsen døde 1679 (skifte 16.4.1679) og at Randi Børgesdatter giftet seg igjen med en Christen Hansen (Temte?). Hva er riktig?Det passer også inn i mønsteret med oppkalling etter avdød ektefelle at Christen Hansen Temte døper en datter, Randi, i desember 1697.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.