Gå til innhold
Arkivverket

[#72964] Ingeborg Larsdatter, Inderøy født ca.1750, hvem var hun ?


Gjest Odd Annar Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Annar Tangen

Hun giftet seg 11/11 1779 med Amund Jonsen Undersåker. Han dør i 1786.De får sønnen Henrik 19/7 1782. Faddre var: Henrik Kvam og kona, Simon Undersåker og kona og Jon Amundsen (Henriks halvbror).Henrik bor på Sakshaug i 1801, da nevnt som stesønn.Altså må begge hans foreldre være død.De eneste Ingeborg Larsdøtre jeg finner død mellom 1782 og1801 er i 1796 Ingeborg Larsdatter Gjørv 40 år og IngeborgLarsdatter Sakshaug død 1799 58 år.Er det noen som har en formening om hvem av disse to som kan være min Ingeborg. Tror det kan være en av de to nevnte.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Bygdeboka for Inderøy har to feil under gården Øystre Undersaker. Amund Jonsen er kallt Amund Ivarsen, og andre kona Ingeborg Olsdatter, ikke Ingeborg Larsdatter. Vi må gå ut ifra at kirkebøken har det rett på begge hold.Amunds første kone, Caterina Olsdatter, dødde 29/10/1778, 55 år gammel. I og med at Henrik er stesønn på Sakshaug i 1801 må det vel være omtrent 100% sikkert at den Ingeborg, som dødde på Sakshaug i 1799, var Henriks mor. Det er ikke noe i bygdeboka, hverken under Undersaker eller Sakshaug nord, som kan hjelpe med dette. Gjørv, på Sandvollan, er en veldig stor gård så hvis den Ingeborg som dødde der var Henriks mor ville det også ha vært mere naturlig at Henrik også var der i 1801.Jeg kan ikke finne noen Ingeborg Larsdatter fødd på Inderøy rundt 1756 eller 1741, så enten er alderen ved døden rapportert feil, eller de er fødd utenfor Inderøy. I følge Familysearch.org er det en Ingeborg Larsdatter fødd på Ytterøy i 1756, det er vel vært å følge opp i og med at Undersaker gård ser ut mot Ytterøya (det brukte å være en web side fra Undersaker med et webkamera mot Ytterøy, men jeg kan ikke finne det i kveld!)God jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Svein.Takk for innspillet.Jeg har også registrert feilen i bygdeboka og er enig i at kirkeboka har rett.En annen ting er at det har vært nært slektskap mellom eierne av Gjørv og Undersåker gjennom tidene( Genealogen nr.1 2001 sidene 30/31, Fyr Gullik Dahlstedt).Angående Amund så skal han være fra Røvigen på Ytterøy og muligens sønn av Jon Jonsen Røvig og Ingeborg Henriksdatter ( står Røvigsøen da hun dør i 1754).At Ingeborg Larsdatter også er fra Ytterøya er vel da sannsynlig.Fin inspirasjon dette Svein.Takk.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Svein.Takk for innspillet.Jeg har også registrert feilen i bygdeboka og er enig i at kirkeboka har rett.En annen ting er at det har vært nært slektskap mellom eierne av Gjørv og Undersåker gjennom tidene( Genealogen nr.1 2001 sidene 30/31, Fyr Gullik Dahlstedt).Angående Amund så skal han være fra Røvigen på Ytterøy og muligens sønn av Jon Jonsen Røvig og Ingeborg Henriksdatter ( står Røvigsøen da hun dør i 1754).At Ingeborg Larsdatter også er fra Ytterøya er vel da sannsynlig.Fin inspirasjon dette Svein.Takk.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Iflg. den folketellinga som ble laget i 1779/80 for Inderøy, var den Ingeborg du etterlyser, 42 år. Amund var 60.Alderen passer dermed best på den du finner død i 1799.Folketellinga for Inderøy i 1791, viser ingen Ingeborg eller Henrik på Undersager.Enken Ingeborg Larsdatter giftet seg i september 1786 med Ole Olsen Sakshaug. Regner med at dette er 'din' Ingeborg, da folketellinga fra 1791 også oppgir Henrik, 10 år på Sakshaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Hallvard.Takk for de opplysningene.Ja det er nok de riktige Ingeborg.Ved hennes død er hun 58 år, altså født ca.1741, og i det du nevner født ca.1737, så jeg må nok basere meg på denne perioden.Min tippoldefar Johannes (Henriksen) var født 15/10 1803 og vokste opp ved Straumen.Han var murerarbeider i Tr.heim, bodde i Bersvendsveiten og brukte etternavnet Strøm.Så foreløpig har jeg ikke funnet den rette Ingeborg født, men begynner å nærme meg.Så tusen takk Hallvard.Dine publikasjoner er jo til utrolig god hjelp for de som leter etter slekt på Inderøy. Takk også for at du deler dette med oss andre.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.