Gå til innhold
Arkivverket

[#72971] En gammel bønnebok


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Min søster fant en gammel bønnebok på loftet i sommer, den hadde tilhørt vår tippoldefar, men var nok eldre enn han.Jeg får det til at den ble trykt i 1741 av Andreas Hartvig Godiche http://tiny.cc/V2R4WKan den ha interesse for et museum montro? Den er i ganske bra stand og permene er av tre.

bilete7769.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

Hei Kjellaug.du kan da ikke mene at du vil kvitte deg med den der!??!hos meg hadde den gått i glass-skap på stua! :-)mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Vel, den tilhører jo min søster da ettersom det var hun som fant den. Hun mente at den ville bli tatt bedre vare på da. Inne i boken har vår oldefar skrevet at han fikk den av sin far Ole Larsen (1795-1876) - han hadde veldig pen håndskrift. Det er jo artig det og.Vi får se hva spesialister mener, hun visste ikke hvor hun skulle henvende seg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei, har en bok (kjøpt på fretex) det er en bok av August Hermann Francke, 'Korte Priedikener' den er datert, Valle den 6te Mai 1718. Så får du noen anbefalinger kossen best å bevare den så håper jeg du deler det med meg.Står i boken at et par i Vats eide boken i 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Min søster la den i fryseboksen i 24 timer for hun var redd for småkryp, den såg ikke ut for å ha tatt skade av det. Men hvorvidt det var en god idé, vet jeg ikke.Her i denne boken har min oldefar skrevet:

bilete7783.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Johan Natvig

Atelierleder Nina Hesselberg-Wang ved Nasjonalbibliotekets konserveringstjeneste har laget en god veiledning: 'Gode råd om behandling av gamle bøker', se LenkeOm frysebehandling:En giftfri måte å bli kvitt insekter på er å fryse bøkene. Hver enkelt bok må forsegles i hver sin polyeten-pose for å hindre at fuktighetsinnholdet i bøkene forstyrres, og for å unngå kondensasjon under tining. Bøkene må ligge i fryseren i minst 2 uker ved en temperatur på under - 20° C. Dette vil drepe insekter i alle stadier (egg, larver, pupper og voksne). Når bøkene tas ut av fryseren, må de akklimatiseres til romtemperatur før posen fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Hadde oversett dette svaret, jeg var nok opptatt i den tiden, men takk skal du ha for gode råd. Min søster lot den nok ikke ligge lenge nok da. Skal sende henne dette.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.