Gå til innhold
Arkivverket

[#72976] Navn og navneformer


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Det er mange innlegg på forumet som tar opp navn og navneskikker og normering av navn.Norsk Slektshistorisk Forening har forsøkt å se på dette temaet og har lagt opp til et navneseminar som går av stabelen lørdag 21. november.Les mer om dette og om foredragene her: LenkePåmelding til seminaret er senest 18. november. For detaljer se lenken.Vennlig hilsen Rune Nedrud Formann Norsk Slektshistorisk Forening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg løfter fram denne, da det trolig er flere enn de så langt vel 100 leserne av dette innlegget som kan ha interesse av seminaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Et godt tiltak fra Norsk Slektshistorisk Forening og et interessant seminarprogram! Forhåpentlig vil dette bidra til å øke bevisstheten hos enda flere om normalisering av skrivemåter av navn. Her kan det også bli mange friske diskusjoner! Og siden foreningens formann reklamerer for seminaret på dette forumet, regner jeg med at det er åpent også for ikke-medlemmer, så her bør det bli ''stinn brakke''.- og så er jeg nysgjerrig på å høre om medarrangøren ''Jernbanepersonalets slektsgranskerforening'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

NSF har ikke lagt noen begrensninger på deltakelse selv om man ikke er medlem.Når det er sagt er det selvsagt anledning til i løpet av seminaret å tegne medlemsskap i Norsk Slektshistorisk Forening.Mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg løfter igjen dette temaet da jeg ser det også i dag er innlegg om navneformer og hva folk het eller ble kalt i 'gamle dager'. Navneseminaret har flere forelesere som vil gå inn i dette temaet og det er lagt opp til en to timers diskusjon om temaet blant deltakerne på seminaret på slutten av dagen.Det er tydelig at behovet for et slikt seminar er stort.mvh Rune Nedrud NSF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arild Alander

For den som ikke har anledning til en Oslo-tur: Vil innleggene på seminaret bli publisert (digitalt eller på papir)? Det ville i tilfelle være flott!mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det kunne vært fint å få debattert emnet på dette forumet. Vi i periferien kan ikke delta i Oslo. Selv vil jeg mest primærkildetro. Jeg er jo klar over at kildene beskriver navn på forskjellig måte, men hvordan kan jeg vite hva du har normalisert navn til ? Forleden dag var det for meg aktuelt. Historikeren Engebret Hougen skrev Anne Einarsdotter. Alle primærkildene har Anne Enersdatter. Da mener jeg at sistnevnte skal brukes. Her var det normalisert til nynorsk. Skal vi være kildetro ? Jeg blir sikkert i mindretall. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Når jeg og flere andre reiser med tog fra Oslo for å delta på seminar op Otta, kan vel folk på Sel reise på seminar til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Tore, Du får regne som promille av befolkningen. Jeg brukte forøvrig Hougen som eksempel. Hadde han skrevet pålitelige sekundærkilder om Gudbrandsdals slekter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som arrangør av seminaret vil jeg henstille til at de som ønsker å tjuvstarte debatten om navnenormering, starter en egen debattråd. La dette være en tråd med informasjon om seminaret.Det er for øvrig mange tråder om navnenormering i forumet allerede, så det bør være mulig å henge seg på i en pågående debatt - om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Er det eller bør det bli utgitt standardisert navneliste ? Når en normerer, bør det være likt. Særlig gjelder det elektronisk informasjonsutveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Helge (10), jeg forsto ikke helt spørsmålet ditt om E Hougen. Hougens forfatterskap er jo ikke kilder i min oppfatning av kilder. Hans arbeider er (for meg) litteratur.Når det gjelder navnelister, har Norsk språkråd tidligere arbeidet en del med dette. Det samme har utgivergruppen for Regesta Norvegica (les bl a forordet til de første utgitte bind). Beste holdepunkt for normalisering av fornavn kan kanskje være annenutgaven av Norsk personnamnleksikon ved Kristoffer Kruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.