Gå til innhold
Arkivverket

[#72980] Håvel Syversen f. ca. 1683, bosatt vest for Skien 1737, familie?


Gjest Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Tandsether

Håvel eller Håver Syversen født i Biri ca. 1683, var i 1737 'væster ved Skien boende'. Er det noen som vet hvor han bodde, og om han hadde familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gard Strøm

Jeg tror jeg har funnet din Håver (Haaval her) Han kom til Gråten, (gammel militærplass) i Solum pr.gj. Se Lenke (kopier linken inn i browseren din). Videre kom sønnen Even til plassen Kollebånn u. Limi i Gjerpen. Ta kontakt på email: post@gamlegjerpen.no så skal du få det. Vennlig hilsen Gard Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det var jo litt artig å få vite hvor denne kroppen kommer fra. Har du noe referanse til opplysningen, Terje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Takk for god hjelp! Gard(2): Tar kontakt med deg på e-post. Leif(3): Håvel var født ca. 1683 på garden Segard (Seegard, Seegård) i Snertingdal, Biri prestegjeld. Han var sønn av Syver Torsteinsen Segard f. ca. 1642 skifte 13.9.1688, i hans andre ekteskap med Brynhild Ansteinsdtr. Kvisgård (mulig identisk med Brynhild Moen bgr. i Biri 26.12.1738, 85 år).Opplysningen om Håvel fant jeg i et skifte fra 1737 etter hans barnløse bror Ole Syversen (Siulsen) Neperud i Biri. Dette skiftet har hittil vært ukjent, men i sommer fant jeg igjen noen sider som hadde blitt borte fra en skifteprotokoll. De hadde kommet inn i et helt annet arkiv på Statsarkivet i Hamar.Håvel hadde blant annet en bror Anstein som kom til Kongsberg (se spørsmål 72979, som fortsatt er ubesvart). Det var tydelig at familien i Biri visste hvor brødrene hadde reist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En kan selvsagt pirke på at Håvald Sivertsen på Gråten i Solum var død allerede 1736, men det er ikke urimelig at denne nyheten ikke hadde nådd Biri. Det er burde være til inspirasjon for noen og enhver, at slik langdistanseflytting kan avdekkes. Og det viser at løsningen ofte finnes, men at det er vanskelig å vite hvor en skal lete.'væster ved Skien' trenger ikke bety 'vest for Skien', som antydet i tittelen på denne tråden. 'væster' refererer til hjemstedet, slik at det som er ment, er at Håvald bodde 'i vest, ved Skien'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Terje, takk for flott bakgrunnsinformasjon. Historien om hvordan dette skiftet har vært på avveier er jo morsom.Jeg skal også legge til at Håvald er nevnt i en kilde som jeg ikke er ferdig med å legge inn i slektsdatabasen på Solumslekt. Det er et sjeleregister fra 1729 for Vestre Porsgrunn og Gråten (Lenke), hvor familien er beskrevet slik: «Hovel Sivertsen med hustrue, 1 daatter Karen 13 aar, 1 søn Even 6 aar, dagarbeider.»Gråten var -- foruten å være ekserserplass som Gard noterer -- en viktig havn i Grenland. Navnet kommer av «grjot» som betyr stein. I middelalderen ble det skipet ut mye brynestein fra Telemark via Gråten. På 1700-tallet ble det skipet inn malm til Ulefoss jernverk her, hvor den ble lastet over i kjerrer som ble dratt over Geiteryggen. Så ble den lastet over i svære prammer som ble rodd og seilt til Ulefoss.Så dagarbeideren Håvald spadde sikkert mye malm i sin tid på Gråten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Da har jeg supplert informasjonen om Håvald Sivertsen i slektsdatabasen med sitat av innlegg nr. 4, samt omtalen i sjeleregistret. Jeg håper at det kan komme til nytte for noen som søker etter denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.