Gå til innhold
Arkivverket

[#72981] Åmodt, Hedmark, beg. av 1800


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jeg har et par, Tollef Taraldsen og Pernille Larsdatter. De hadde barna Kari f.1820, Tollef f. 1822, Dortheus f. 1824, Tharoline f. 1826 og Lars f. 1830. På dåpsinnførslene står det at far Tollef er gårdmann på Dieset. Jeg klarer ikke å finne Tollef og Pernille gift. Har noen bygdebøkene? Står det noe om dem der? hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Tusen takk! Da får jeg prøve å finne de født. Er fortsatt interessert i om det står noe i bygdeboka om disse. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Har prøvd meg på en 'oversettelse', men du er kanskje like flink som meg til dette:xx juli 179236. Samme dag døbt Inderster til Melhaugen Lars Pedersen Stavlien og hustruen Dorte Hansdatters Barn Pernille. Test: Gunil Erics D. Brinkmann, Mali Envolds D Jørgenstuen, Ingebor Engebrets D. (Lars-stuen?), Tollef Olsen Melhaugen og Tollef Erichsen ibidem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Tollef Taraldsen var fra Moen i Osdalen, Åmot, døpt 18.07.1790 død 18.05.1834 (druknet under fløting). Foreldrene var Tarald Taraldsen døpt 10.06.1750, fra Opphus i Stor-Elvdal, og Kari Berntsdtr.fra Moen,døpt 02.07.1760. Pernille Larsdtr. Rødsbro ble døpt 10.06.1792 (se Bygdebok for Åmot II - Knuts, s. 274, og Rødsbro, s. 396). Opplysningene fant jeg i Osen Bygdebok, utg.2007, s. 429. Lykke til videre!Mvh Anne Elise Ferner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

I Åmot bygdebok bind II side 274:'I 1820 var Tollef Taraldsen kommet til denne plassen. Han var selv neppe fra Åmot, mens hans kone var datter av Lars Pedersen og Dorte Hansdatter, som var innerster på Deset før de flyttet til en plass under Rød. De var blitt gift i 1786 og hadde da bare farsnavn som etternavn. Tollef sønn Dorteus hadde plassen etter foreldrene, og han sønn igjen, korporal Tollef Dorteussen, etter ham. Hans står der dog bare som innerst. Tollef Dorteussens kone Pernille Olsdatter var jordmor på Deset.Det var fødd 2 kyr og 2 sauer i 1875, sådd 6 skjepper blandkorn og satt 1/4 tn. poteter, og så ble litt jord brukt til rotvekster.'Etter dette er det oversikt over familien i 3 generasoner. Hvis du ønsker det kan jeg skrive opp slekten også.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Åmot bygdebok bind II side 396:' I 1801 satt skinnfellmakeren Lars Pedersen som husmann uten jord under Rød. Vi kan gjette at dette var i Haltelarsstua, for Lars Pedersens datter Kari og Peder Jensen var det som fikk husmannskontrakten her en gang før 1835. Lars Pedersen kom ut for en ulykke. Han hadde vært borte 2. juledag i 1803 og frøs ihjel på turen heim. Hvor Peder Jensen var fra, vet vi ikke. Hans svigersønn satt her uten kontrakt, og plassen kunne fø 2 kyr og 4 sauer, het det i 1869, åker var det ikke. I 1865 var det ikke ført opp verken bestning eler øker. 'Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Du store min! Tusen takk igjen! Står det noe i bygdeboka om Johannes Johannesen Skjæråsen? Han fikk et uekte barn med Kari Tollefsdatter, datter av Tollef og Pernille. Datteren til Kari og Johannes het Thea og ble født 2. okt. 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Det finnes ingen Johannes Johansen Skjæråsen i Osen (bygdeboka), antagelig har han bare vært i tjeneste der, men i folketellingen for 1865 finnes Johan Johannesen 51 år f. i Romedal, gift med Kari Tollefsdtr. 47 år, f. i Åmot. De bor på Skårruststuen i Åmot. De har bl.a. datteren Tea Johansdtr. 24 år, gift med svensken Nils Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Johannes og Kari giftet seg i Åmot 14.januar 1844. Johannes var født i Vestbryn, Romedal, og er 28 år gml., og hans far var Johannes Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.