Gå til innhold
Arkivverket

[#72982] Nøtt: Bergen til Vågan.


Gjest Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Werner Pedersen

Er det noen som kan bidra til å løse denne utfordring? Lenke (vielse 6) Enkemann Peder Olai Simonsen kom til Vågan fra Bergen omkring 1847. Han hadde da en sønn Johan Martin f. ca. 1840-43. Peders foreldre, første ekteskap og hvor sønnen Johan Martin ble født, finner jeg ikke ut av.Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Peder Olai Simonsen i 1865,på Langstrand i Vågan.Sønnen Johan Martin er 25 år ved tellingen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61865&gardpostnr=231&personpostnr=1622&merk=1622#ovre>Lenke Konfirmasjonen til Johan Martin(16 år) i 1857 (nr 4) Foreldrene kalles Peder Simonsen og Beritte Maria Christiansdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette ekteparet i Bergen 1801, Simen Simensen og Marthe Olsdatter, er det eneste par i rett alder som muligens kan være foreldre til Peders Olai Simonsen f. ca 1802 .LenkeFødselsår er ca etter oppgitt alder ved 2. vielse i Waagan. ( Peder Olais farsnavn er oppgitt til Simen Simensen , Bergen ved vielsen 1855.Skal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

En ting til. I fortegnelsen over alle menn født mellom 1795 og 1835 som bor i Vågan, bor Peder Olai Simensen på Langstrand. Han er 30 år gl og født i Bergen by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Takk til dere for interesse i mitt problem, og særlig til Erlend vedr. Peder olais første ekteskap. Jeg finner fortsatt ikke ut av hans opphav i Bergen. Gunn nevner denne Simon Simonsen, Bergen. Han finner jeg i Ft. 1801 Bergen - hus 61 Rode 21 42 år gift med Marthe Olsdtr. 42 år. Ingen barn da og jeg finner heller ikke om de senere får 'min' Peder Olai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, dette var litt av en nøtt! Har kikket en del i gamle kirkebøker fra Bergen. Nå senest i Domkirken ( Mini)Finner ikke mange Peder Olai, men jeg lurer litt på denne dåpen i 1802?Se øverst høyre side her: LenkeFornavnet og fødselsår, passer bra, men for meg ser det ut til at den oppgitte fader her er litt vrient å tyde navnet til?Du får kikke litt på det om det kan være av interesse?Litt tidkrevende å kikke gjennom kirkeboksider fra Bergen på den tiden. Den for Domkirken var ikke så vanskelig, andre er nesten helt uleselige.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I kirkebokavskrifter her under Bergen ( 1668-1815) finner jeg ingen Peder Olai med far Simen Simensen.Under døde i Bergen finner jeg et par karer med navn Simen Simensen døde ca 1811: LenkeDette er vel ikke til særlig hjelp, er jeg redd.Mvh.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Yrket og alder til den Simen Simensen som dør i Bergen 1811,passer med han jeg nevnte i 1801-tellingen i Bergen før her: LenkeTeoretisk kan det paret ha fått en sønn mellom 1801-1805, selv om hustruen her i så fall hadde høy alder . Ikke umulig :-)Kan hende det finnes et skifte etter dette paret?Jeg tror jeg gir meg her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei Gunn. Gi seg er ikke tema - spør du meg! Ellers takk for medvirkning, det er alltid fruktbart å diskutere problemer. Jeg har tenkt følgende: Kan det være navneforvirring hos bokførende prest/klokker o.a.? Jeg finner nemelig konfirmert 18/4 1819 i Nykirken, Bergen: Peder Olaij Simonsen, f. 19/3 1803, foreldre handelsborger CHRISTIAN Simonsen og Anne M. Simonsen. Har du eller noen andre tanker herom?Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den karen du har funnet her f. 1803 , konfirmert 1819 ville jeg undersøkt nærmere :-) Ser ut til å være en mulig kandidat, men litt pussig med det oppgitte farsnavn ved vielsen. Bokføringen kan jo være feil! Har hørt om slike feilskrifter tidligere.Kan det tenkes at skifte etter handelsborgeren Christian Simonsen og hustru kan gi svar?Om du kan finne noe slikt skifte i arkivene?Lykke til med letingen. Spennende med slike utfordringer.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om dette er Christian Simonsen som her er sammen med familien i 1801, så står det at det er hans 5. ekteskap:-)LenkeDa kan det jo tenkes at det kan ha vært vanskelig å holde styr på navn hos etterkommere :-)Ha en fortsatt god kveld til problemløsninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei. Jeg 'graver' videre, men det med skifter er vanskelig når de ikke ligge ute på nett og man bor langt unna arkivene.Takk for gode innspill. Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.