Gå til innhold
Arkivverket

[#72984] Bugge på Helgeland


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Goddag.Jeg forsøker å kartlegge medlemmer av slekten Bugge som har levet eller oppholdt seg på Helgeland på 1600- og 1700-tallet. Jeg mottar gjerne opplysninger eller 'tips'.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Hei.I boken 'Beskrivelse over Brønøe hovedsogn' av John A. Nordhus, utgitt første gang i 1848 står det 'Før 1670 kom en sunnfjording,Tollef Larsen (1623-1706), hit som klokker. Han skulle være sønn av sorenskriver Lars Michelsen, en dansk mann fra Randers-traktene, etter tradisjonen av en uradelig familie, Bugge. Slekten er meget utbredt, og eksisterer sannsynligvis ennå også i mannsledd her i distriktet.' Det er også nevnt en Birgitte Hendrichsdtr. Bugge,f. 1691 på Tilrem.hilsen Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Det er en bok om slekten Heide på Helgeland som også omfatter mye om Bugge-slekten sammesteds. Min svoger har boken men hadde den ikke tilgjengelig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er skrevet tykke bøker om og av etterkommerne av klokkeren Tollef Larsen Bugge på Mossem. Mange av dem brukte etternavnet Maas, et navn som går igjen mange steder i Nordland. Sønnesønnen Ebbe kan vi bl.a. lese om hos Wilhelmine Brandt.Om dette med den adelige opprinnelsen er jeg ikke så sikker på om ekspertene er helt enige med etterkommerne. Men så er jeg da heller ikke etterkommer Maas:-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Riksen jr

Her er en av disse etterkommerbøkene som er skrevet: 'Bugge - klokkerslekten i Brønnøy og etterkommere i Herøy' av Gerd Karin Lysholm (2004). Kan nok lånes på bibliotek (evt fjernlån), eller skaffes via Alrunen antikvariat i Mosjøen http://www.kulturverkstedet.net/butikk.htmlDenne dekker nok mye av den perioden du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.