Gå til innhold
Arkivverket

[#72987] Claus Groth, Eiker


Gjest Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Røed

I Lier bygdebok figurerer en fogd Joachim Groth. Kan han være far til Claus Groth som dør i Eiker i 1697? Er det noen som vet mer om Groth? mvh Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Finner endel Groth i søk på FS.Men det er ingen Joachim der.Finner Claus Groth men det er 2 av dem.Den ene har ingen sønn med navn Joachim og den andre har ingen barn.Men du kan jo se igjennom FS selv.Kanskje du finner andre ting som er verdt å søke videre på. www.Familysearch.org Mvh.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Jochum Henrichssøn Grot(t)var også fogd på Eiker og døde på Bragernes i mai 1692,men ble 'sendt' opp til Eiker for å bli begravet der!!.Claus Groth/Grott var militær samme sted(Eiker),nevnes som løytnant ved begravelsen den 11/9-1697,58 år,4 måneder og 6 dager!. Det skulle ikke forundre meg om de var brødre. Kanskje kommer de fra Tønsberg-kanten/Nøtterøy(min arbeids- hypotese),hvor det bodde 'Grotter' på 1700-tallet. Om disse to herrer har hatt noe med en opprinnelig adelig slekt Grott,med mange medlemmer som rådmenn og borgermestere i Odense på Fyn vet jeg ikke.På dette tidspunktet(dvs. 1600-tallet)var slekten utdødd(iallefall i mannlig linje),og kanskje stammer fra denne kognatisk(gjennom kvinne-ledd)vet jeg ikke. Jochum Grott hadde en datter Isabella Jochumsdatter Groth(sic),født ca.1672 død 1751,og gift(han for 2.gang)med Hartvig Poppe(Holstein 1680-død Tune(?)april 1743).Hun døde på Kongsberg.Han skjiktmester ved Sølvverket der,senere fogd,så sorenskriver i Tune.Mvh Sven Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Takk for svaret. Mye tyder jo på at du har rett i at de var brødre. Men det forundrer meg at det ikke finnes genealogisk kilder vedr. et såvidt kjent navn som Groth. Såvidt jeg vet er det heller ikke lett å få oversikt over fogder og andre myndigheter fra 1600-tallet heller.mvh jan erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei og god kveld Jan Erik!Bare hygglig om jeg kan hjelpe med litt tilleggs- informasjon!Er helt enig at det kan være vanskelig å finne ut 'mye' om fogder,spesielt 1600-tallet. 'Vårt' problem synes å være det at 'vår' fogd Jochum Henrichssøn Grot(t)/h ble utnevnt av lensherren over Eiker mellom 1652 og 1663.Dette hadde han 'kvitt og fritt'. Har jeg forstått historien rett,betød det at lensherren ikke behøvde å sende inn regnskap,og kunne ansette og avsjedige fogder etter eget forgodtbefindene!Det er vel da grunnen til at jeg ikke har kunnet finne hans utnevnelse til fogd(som jeg tror må ha funnet sted sent i Willum Mecklenburgs(1615 Haderslev-Strømsø 1677)i NNR(Norges Rigs Registranter).Dette gjalt nok for de som ble utnevnt til 'kongelig Majestets Fogd'.Jochum Grot/t nevnes som Mecklenburgs fogd i en tingsak fra Eiker den 25/2-1657. I en tingsak fra 1668(husker ikke denne datoen)kalles Jochum 'forrige fogd',og klager over at han ikke har klart å drive inn skatte-restanser fra en rekke Eiker-bønder før han ble avsatt.Tar jeg ikke veldig feil kan dette skyldes at han,som flere fogder,ikke kunne 'gjøre regnskap' overfor lensherren(altså kassemangel)!!.Jochums embedstid som fogd har nok vært ca.1661 og til tidlig 1668,iallefall for Eikers del.mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.