Gå til innhold
Arkivverket

[#72988] Bente, jentenavn kring 1600 , i Thüringen


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Jentenavnet BenteSom døpenavn i Meldal SørTrøndelag finnes Bente for første gang i 1713.Det var på Skjøtskiftemoen.Så finnes Bente som døpenavn de neste 85 årpå følgende gårderBente døpt på Kroken i 1757Bente døpt på Bergangjerdet i 1757Bente døpt på Brekka i 1769Bente døpt på Hove i 1772Bente døpt på Jordhusbakk i 1789Bente døpt på Vavoll i 1791Bente døpt på Såttan i 1798Så var Bente over og ut som døpenavn - stort sett - de neste 150 år i MeldalIngen registreringer i Rennebu og Orkdal Orkdølafylket nr. 1 1927'Namneskikk i Meldal gjenom 300 år'Det var her registrert 2100 jentenavn -med stort sett sammenfallende resultat med minregistrering.Alle de nevnte - døpt Bente - har røtter tilbake tilKullbrenneren Frants Jagow fkr 1600 og Frantzisse(Frandsis) Klestsdatter fkr 1610, som kom til Kvikne i 1635fra kobberverket i Sangerhausen - Mansfielddistriktet i Tyskland..Jeg antar at navnet Bente har vært i bruk i dette område rundt 1600 og hører gjerne om dette kan dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Et meget godt råd. Jeg har vært særdeles korttenkt.Den Frantsdatter som ble gift til Talleras i Meldal har jeg gitt navnet 'Antatt Bente Frantsdatter.'Dette er ikke basert på noen kilde, kun på navnebruk.Først valgte jeg Frantsdatter ovenfra og så Bente nedenfraJeg endrer det nå til 'Antatt Benedichte Frantsdatter' og ettersøker Benedichte,Bente ble så brukt som kortform

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.