Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Leif Salicath

[#73001] Kirkebok Kongsberg 1735 - Schlanbusch

Recommended Posts

Guest Leif Salicath

Jeg lurer på om det som står 31. okt. 1735 Lenke er begravelsen til hustruen til Johan Ludvig von Schlanbusch som ble begr. 3. apr. samme år. Hennes navn er Anna Catharina Leegaard, men det ser jeg ikke. Det kan evt. gjelde et av barna ?

Guest Berit Frank Pagh

'Velbr. Hr Slaenbuschis Daatter Martha' og så dækker pletten sikkert et navn mere. Hilsen, Berit Pagh.

Guest Bjørg Lunde

Siden er delt i 2 og ordene 'daatter Martha' osv. står i den andre kolonnen. Jeg ville lese hele innføringen som 'Velbr. fr. Slaenbuschis om morgenen kl 8. MW ??? lys til kisten.', men jeg er slett ikke sikker.

Guest Leif Salicath

Tusen takk Berit.Det var en rekke Schlanbusch-er på Kongsberg, men i årene før 1735 (og hvis vi skal anta at datteren ikke var voksen), er det bare en mulig far, nemlig justisråd, bergråd Johan Ludvig von Schlanbusch (ca 1676-apr 1735) og moren ovennevnte Anna Catharina Leegaard hvor dødsdato er ukjent (foreløpig).De fikk en rekke barn fra 1717 til 1734. Det siste av disse Johanne Jacobine født 9.4.1734 og det er altså mulig at Martha var nyfødt da hun døde. For øvrig så fikk de barn omtrent hvert år.Uansett gjelder dette et hittil ukjent barn.

Guest Leif Salicath

Takk Bjørg,jeg overså det jeg også. Da kan vi glemme Martha. Kan det allikevel være hustruen som ble begravet ?

Guest Else B. Rustad

Ville tro det var hustruen, ja, siden navnet er skrevet i genitivs form (Slaenbuschis). Tror ikke den formen ville vært brukt dersom det var en datter det gjaldt.Mvh Else B.

Guest Leif Salicath

Takk Else B.Jeg er glad for ditt syn, og hadde på en måte konkludert med det selv mht. genitivs formen.mvh Leif

Guest Ola Ljødal

Apropos Schlanbuscher - vrimlet det av dem i Norge på 1600-og 1700-tallet?

Guest Leif Salicath

Jeg har registrert 104 Schlanbusch frem til slutten av 1800-tallet - som stammer fra Berghauptmann på Kongsberg, Heinrich von Schlanbusch 1640-1705 som kom til Norge i april 1685. Etterslekten var stor på 1700-tallet og de hadde mange kjente eiendommer, bl.a. Eidsvoll Jernverk inkl. Eidsvoldsbygningen og Skaugum hvor kronprinsparet nå bor.Det finnes 20-30 personer i Norge som heter Schlanbusch idag.

Guest Ola Ljødal

Hvis jeg ikke tar helt feil, ble Eidsvolbygningen oppført i 1770 - av Carsten Anker - som hovedbygning på Eidsvold Værk gård, altså før H. Schlanbuschs tid.

Guest Leif Salicath

Du har helt rett, Ola.Eidsvoldsbygningen idag er av nyere dato, dvs. den ble ombygd før 1814, men stammer fra 1770. I Heinrich Schlanbusch og hans sønners tid var det nok en annen bygning.Heinrich Schlanbusch fikk Eidsvold Jernverk i gave av kong Christian V i 1688. Hans sønn Theodor Georg von Schlanbusch ble eier av Eidsvold Verk hvor han bodde til sin død i 1753. Han var ugift og det han etterlot seg gikk til nevøer og nieser.Heinrich von Schlanbusch ligge begravet bak Eidsvoldbygningen og gravstenen finnes den dag idag.

Guest Remi Pedersen

Jeg mener teksten er slik: 'd. 31 Octobr. Welbr. Fr. Slaenbuschis om morgenen Kl. 8 - MW. Givet lys til Kirken.'MW er forkortelse for Magister Wildhagen. Caspar Wildhagen var tysk sogneprest til Kongsberg 1713.1742. Kongsberg hadde fram til 1770 både tyske og danske sognepresterstillinger samtidig.Remi

Guest Leif Salicath

Takk Remi.Når klokkeslettet er nevnt, betyr det dødstidspunkt, eller begravelse, eller ?

Guest Remi Pedersen

Tidspunktet er mest trolig begravelsestidspunktet. Dersom det er dødstidspunktet så må vel datoen også være dødsdatoen og da har vi ikke noen begravelsesdato.Men jeg er ikke sikker på dette. 31. oktober 1735 var en mandag, hvor sannsynlig var det at de holdt en begravelse kl. 08 en mandags morgen?Remi

Guest Leif Salicath

Ad (14).Jeg ser av kb at det var veldig vanlig i Kongsberg å begrave tidlig om morgenen. Kanskje det hadde noe med at det måtte skje før arbeidet startet.Leif

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.