Gå til innhold
Arkivverket

[#73001] Kirkebok Kongsberg 1735 - Schlanbusch


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg lurer på om det som står 31. okt. 1735 Lenke er begravelsen til hustruen til Johan Ludvig von Schlanbusch som ble begr. 3. apr. samme år. Hennes navn er Anna Catharina Leegaard, men det ser jeg ikke. Det kan evt. gjelde et av barna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Siden er delt i 2 og ordene 'daatter Martha' osv. står i den andre kolonnen. Jeg ville lese hele innføringen som 'Velbr. fr. Slaenbuschis om morgenen kl 8. MW ??? lys til kisten.', men jeg er slett ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Berit.Det var en rekke Schlanbusch-er på Kongsberg, men i årene før 1735 (og hvis vi skal anta at datteren ikke var voksen), er det bare en mulig far, nemlig justisråd, bergråd Johan Ludvig von Schlanbusch (ca 1676-apr 1735) og moren ovennevnte Anna Catharina Leegaard hvor dødsdato er ukjent (foreløpig).De fikk en rekke barn fra 1717 til 1734. Det siste av disse Johanne Jacobine født 9.4.1734 og det er altså mulig at Martha var nyfødt da hun døde. For øvrig så fikk de barn omtrent hvert år.Uansett gjelder dette et hittil ukjent barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ville tro det var hustruen, ja, siden navnet er skrevet i genitivs form (Slaenbuschis). Tror ikke den formen ville vært brukt dersom det var en datter det gjaldt.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har registrert 104 Schlanbusch frem til slutten av 1800-tallet - som stammer fra Berghauptmann på Kongsberg, Heinrich von Schlanbusch 1640-1705 som kom til Norge i april 1685. Etterslekten var stor på 1700-tallet og de hadde mange kjente eiendommer, bl.a. Eidsvoll Jernverk inkl. Eidsvoldsbygningen og Skaugum hvor kronprinsparet nå bor.Det finnes 20-30 personer i Norge som heter Schlanbusch idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hvis jeg ikke tar helt feil, ble Eidsvolbygningen oppført i 1770 - av Carsten Anker - som hovedbygning på Eidsvold Værk gård, altså før H. Schlanbuschs tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Du har helt rett, Ola.Eidsvoldsbygningen idag er av nyere dato, dvs. den ble ombygd før 1814, men stammer fra 1770. I Heinrich Schlanbusch og hans sønners tid var det nok en annen bygning.Heinrich Schlanbusch fikk Eidsvold Jernverk i gave av kong Christian V i 1688. Hans sønn Theodor Georg von Schlanbusch ble eier av Eidsvold Verk hvor han bodde til sin død i 1753. Han var ugift og det han etterlot seg gikk til nevøer og nieser.Heinrich von Schlanbusch ligge begravet bak Eidsvoldbygningen og gravstenen finnes den dag idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg mener teksten er slik: 'd. 31 Octobr. Welbr. Fr. Slaenbuschis om morgenen Kl. 8 - MW. Givet lys til Kirken.'MW er forkortelse for Magister Wildhagen. Caspar Wildhagen var tysk sogneprest til Kongsberg 1713.1742. Kongsberg hadde fram til 1770 både tyske og danske sognepresterstillinger samtidig.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Tidspunktet er mest trolig begravelsestidspunktet. Dersom det er dødstidspunktet så må vel datoen også være dødsdatoen og da har vi ikke noen begravelsesdato.Men jeg er ikke sikker på dette. 31. oktober 1735 var en mandag, hvor sannsynlig var det at de holdt en begravelse kl. 08 en mandags morgen?Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ad (14).Jeg ser av kb at det var veldig vanlig i Kongsberg å begrave tidlig om morgenen. Kanskje det hadde noe med at det måtte skje før arbeidet startet.Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.