Gå til innhold
Arkivverket

[#73003] Hof, Hedmark - Anders Peters og Ragnhild Larsd vies 20 jun 1772 fra Prestegården


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg søker opphavet til Anders Petersen og Ragnhild Larsdatter - kom til Helstad i Hof.Vielse 20 jun 1772 i Hof - ser ut som om det står Prestegaarden, høyre side[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9159&idx_id=9159&uid=ny&idx_side=-239>LenkeGården kalles Helsæd i FT 1801, hvor Anders er 52 (født rundt 1749) og Ragnhild er 62.Når det gjelder Anders så har jeg funnet en som døpes fra Ommestad 20 nov 1749 med foreldre Peter Frandsen og Kirsti Andersdatter. Nesten nederst på høyre side.LenkeAnders Petersen og Ragnhild Larsdatter døper første barnet sitt Kirsti (Kristi?),oppkalt etter Kirsti over, mon tro? Øverst på høyre side:LenkeNår det gjelder Ragnhild Larsdatter har jeg 2 kandidater, en datter av Lars Lille Kagnes og Marit Pedersdatter døpt 21 aug 1740. LenkeOg en døpt 3 des 1738 datter av Lars Svensen og Sigri Thomesdatter (klarer ikke å tyde oppholdsted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hof bygdebok bind bind II, side 150:VESTRE OMMESTAD;BRUK IIIPETER FRANSEN ca. 1699-1794 kjøpte bruket på 1 hud i 1727 av Halvor Arneberg. Peter ble g 1731 m Kirsti Andersd ca. 1704-93.Barn: Ole 1731-34, Olia 1734_1801, ugift, innerst hos Jørgen Bergersen på bruk II, Kari f 1738 g 1. gang 1755 m Lars Jonsen Kvisle, til Veståsen, g 2. gang 1763 m Lars Torkelsen Sjørbotten, Frans, se neste bruker, Anders f 1749 g 1772 m Ragnhild Larsd, til bruk IIIb.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hof bygdebok bind II, side 151:BRUK III b:ANDERS PETERSEN, f 1749 brukte 3 skinn som avlsbruk. Etter at han giftet seg i 1772, bodde han først i Prestegarden og så i Beitneshagen før han flyttet til bruk II av Helstad.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for tyding av Svenneby, Sverre.Og - der var du jo igjen, Else med masse informasjon! Jeg takker. Da vet jeg i hvertfall at jeg har funnet korrekt Anders Petersen. Navnet Peter Fransen har en viss dansk klang i mine ører - og at navnet gjennomført skrives med t og ikke d, som patromomikon for sønnen også, tyder vel på at han i hvert fall ikke var lokal!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei GuroNår det gjelder Ragnhild så er det hun som er datter av Lars Svensen og Sigrid Tomasdatter.Utdrag fra Hof bb bind I, side 55, Saure u Hof Prestegaard:'Den neste husmannen på Saure flyttet hit fra Våler. LARS SVENSEN ca. 1704-69 var på Bjertnes i 1733 da han ble g m Sigrid Tomasdatter Solberg ca. 1704-91, men da de ble trolovet, oppholdt begge seg på Solberg i Våler. Siden var de mesteparten av tiden på forskjellige steder i Våler, til de flyttet til Saure ca. 1745.Barn: Petronelle f 1734 på Bjertnes, Elena f 1735 på Nordberg (nordre Berg) i Våler, Pernille f 1737 på Svenneby i Våler, Ragnhild f 1738 på Svenneby g 1772 m Anders Petersen vestre Ommestad, til Beineshagen og siden til Helstad, Tomas f 1740 på Sveneby, Kari f 1744 på Butteberg, Sigrid f 1746, Morten f 1748, Søren 1752-53. I 1762 bodde Lars og Sigrid på Saure med de to barna Morten og Ragnhild.Morten Larsen Saure ble i 1776 tiltalt sammen med moren Sigrid Tomasdatter for ulovlig brenning og utskjenking av brennevin. De måtte betale 20 daler i bot og 10 daler i omkostninger. Året etter kjøpte Morten bruk II på lille Strand, og han og moren flyttet dit. Sigrid Tomasdatter døde på Strand i 1791, 87 år gammel. Dermed var det visst slutt på Saure i første omgang.'Hilse Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Else, du er en engel! Jeg har akkurat lagt inn en 'fortsettelse' for jeg har funnet Peter Frantdsen foreldre. De giftet seg i 1704 - så Peter er vel sannsynligvis født før ekteskapet (ca. 1699). Jeg skal se videre om han kan være født etter 1704, men jeg har stooore problemer med å tyde den prestens skrift som vi snakket om tidligere!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.