Gå til innhold
Arkivverket

[#73008] Elen Malene Nilsdatter,g 1852 i Borgund. Hvilken Nils?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

I letingen min etter barn av Nils Sakariasen kom jeg over dette giftermålet.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=vi15311816&gardpostnr=1301&personpostnr=4433&merk=4433#ovre>Lenke.Jeg har også funnet giftermålet til han som antagelig er hennes bror.Lenke.Her er konfirmasjonen til Peter. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund, Residerende kapellans bok nr. 528B02 (1833-1844), Konfirmerte 1841, side 148. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Problemet er at jeg finner ikke noe som kan bekrefte/avkrefte at dette dreier seg om samme Nils, verken dåp eller konfirmasjon til Elen.Alder ved giftermålene sier at både Elen og Peter er født i 1826. Konfirmasjonen til Peter angir 1826 som fødselsår.Imidlertid tviler jeg på at det er to ulike Nils Sakariassen på Østrem samtidig, men det er dette med å være sikker da.I et tilfelle er Nils sitt farsnavn feilskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det var rart med konfirmasjonen, den ville nok ha stadfesta sikkert at dei to hadde dei same foreldra. Kan ho ha vore i teneste og blitt konfirmert ein annan stad?Det ser ut som det manglar kirkebøker for 1826, så dermed finn vi vel heller ikkje dåpen. (Reknar med at du ikkje har funne dåpen til Peter heller.Vaksinasjonen blir vel då det næramaste vi kjem. Her er dessverre berre faren sitt etternamn og bustad. Mor er ikkje oppgitt. Eg ville vel tru at dersom det ikkje er snakk om same faren, så ville dei vel ha skilt dette meir enn det som er gjort.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Tusen takk Egil.Her fant du noe som knyttet Elen Malene til denne familien, det var flott. Da tror jeg at jeg kan regne med at Elen og Peter er tvillinger. Nei, jeg har ikke funnet dåpen til Peter Olaus, og ikke konfirmasjonen til Elen. Det er vel sannsynlig som du sier at hun har vært i tjeneste et annet sted. Jeg fant henne ikke konfirmert i Ørskog der mora er fra.Det har vært en utfordring å finne alle barna til Nils, nå er 11 funnet, men jeg blir ikke forundret om det dukker opp enda flere. Nils hadde 2 barn med mor til Peter og Elen før kone nr 1 var død, hun døde i 1825, og han giftet seg med Anne Marte 10 juni 1826 i Ørskog.Ved Peters konfirmasjon står det at dåpsdato er 8 juni 1826, og at han er født på Østremsvaag. Det er litt lite med bare to dager mellom dåp og giftermål dersom de flyttet på seg, men jeg finner ikke barna døpt i Ørskog heller.Nok en gang takk for god hjelp.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.