Gå til innhold
Arkivverket

[#73016] Karen Rolfsdatter (Roaldsdatter ) f.1763 Klæbu i Sør Trøndelag


Gjest Ann Christin Wold
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Christin Wold

Hei ! jeg leter etter Karen`s foreldre i Trøndelag .Ved dåpen i Klæbu 1763 er det bare faren som er nevnt (Jens Roalf Nasset )??? .Ved konf. i Klæbu 1776 er ingen oppført. Karen giftet seg med min tipp tipp tipp oldefar i 1793 i Halse i Mandal.Håper noen kan hjelpe meg ? Mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Uten at jeg på noen måte er sikker - det kunne være denne gården Næs i 1801:LenkeMen hvordan vet du at det er denne Karen Rolfsdatter du skal frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Christin Wold

Hei Astrid ! Takk så mye for info.. Dette er også den Karen Rolfsdatter jeg fant . Fant ingen andre med samme etternavn , født 1763.Takk for tydingen av hennes fars navn , da finner jeg forhåpentligvis hennes mors også ved en evt vielse.Jeg får gå på med friskt mot :) :) Vet du hva som står foran Raalf ved Karens dåp ? mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står 'blev' foran Raalf.Vielsen mellom Rolf Henriksen og Marit Pedersdatter finner du i innlegg 6. Det er Karens far og hans andre kone du finner under Næss i 1801.Det finnes en bygdebok for Klæbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Christin Wold

Hei Astrid ! Det hadde vært kjempeflott om du hadde hatt tid til det !!Hvordan vet du om Rolf Henriksen og Raalf Næsset er samme person ? Er ikke så veldig dreven i slektsgranskning , så heldigvis har jeg ikke støtt på dette prob.(?) før . mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan ikke si jeg vet sikkert, men antar det. Det er bare en gård Næss i Klæbu i 1801, og ved vielsen sies det at han hadde bygslet en del av gården. Videre at han står som Raalf/Rolf Næss da barna ble døpt ifølge avskriften av kirkeboka. Barn: Siri 1754, Brønel 1760, Karen 1763, Peder 1765, Joen 1774. Siri er sannsynlig den Sigrid Rolfsdatter som er gift med brukeren på Næss i 1801 (se lenken i innlegg 3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Christin Wold

Hei ! Jeg får desverre ikke opp lenken i innlegg 3 .Har litt data prob..Men det ser absolutt reelt ut med henblikk på barna.:) Håper du får tid til å titte på bibloteket :) :) Jeg skal fortsette å lete og se om jeg finner ut noe mer så lenge.Snakkes :)Takk for all hjelp så langt ! ! mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nes, gnr. 30:Rolv Henriksen, født 1724, død 1814, bygslet gården i 1754, gift 1754 med Marit Pedersdatter Eidstu.Barn:Sigrid, født 1754, død 1820, gift 1787 med Jon Evensen Eidstu (1752-1833)Henrik, født 1756, gift med Ingeborg Jacobsdatter Bjørkli.Brynhild, født 1760Karen, født 1762Peder, født 1765Rolv Henriksen, gift 2 gang 1772 med Randi Haldorsdatter (1731-1802).Barn:Jon, født 1774, bodde hjemme i 1801. Reiste til Selbu i 1821.Mere følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Rolv Henriksens foreldre:Henrik Rolvsen, født 1691, død 1756, gift med Brynhild Jonsdatter Renå fra Selbu (1696-1755), bygslet gården i 1724.Barn:Rolv født 1724 (se innlegg 14)Guru, født 1725, død 1789.Ane, født 1730.Ane den yngre, født 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Henrik Rolvsens foreldre:Rolv Helgesen, født 1634, levde i 1711, gift med Guru Torsteinsdatter, bygslet Nes i 1654. Skifte etter Guru T. i 1702.Barn:Helge, født 1668, gift med Ane Pedersdatter Bjørkli. de var barnløse.Jon, født 1671, var smed og bodde i Trondheim.Ole, født 1675.Torstein, født 1685, dreng hjemme på Nes i 1711.Halvard, født 1688.Henrik, født 1691 (se innlegg 15)Randi, bodde hjemme i 1711.Rolv Helgesens far sies å være Helge Nes som var bygselsmann i 1634.Jeg tar Karens mor Marit Pedersdatter Eidstu noe senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Neset, gammel bosettingsplass, finner du på Norgesglasset. Velg gård Neset og kommune Klæbu.Gården ligger på Nesodden ved Selbusjøen, like ved grensen til Selbu kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Eidstu gnr 28:Marit Pedersdatter Eidstu født 1729, død 1766.Hennes foreldre:Peder Olsen, visstnok fra Eggen, gift med Sigrid Jonsdatter fra Eidstu (enke), født 1689, død 1741.Deres barn:Jon født 1715, død 1764, gift med Marit Pedersdatter Fjermstad. De overtok gården.Ole, født 1717, gift med enke Anna Grimsdatter Nideng.Kjersti, født 1719, gift med Ole Andersen Lettingvoll.Jacob, født 1725, gift med enke Sigrid Jonsdatter Nedre Eidstu.Karen, født 1726, gift med Erik Tillersve.Marit, født 1729, gift med Rolv Henriksen Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fortsatt Eidstu.Sigrid Jonsdatters foreldre:Jon Guttormsen Dragsten (Selbu), født 1655, død 1713, gift i første ekteskap med Berit Ingebrigtsdatter Grenstad, født 1651 på Nordset, død 1705 (skifte).Deres barn:Ole, født 1687, bodde på Gjellia i skiftet etter farmora Sigrid Jonsdatter Dragsten.Sigrid, født 1689, gift 2 med Peder Olsen, visstnok fra Eggen.Jon, født 1691, gift med Ane Estensdatter Lien, bodde på Digre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Christin Wold

Hei Astrid ! Endelig får jeg satt meg ned etter en lang dag på jobb :) Dette er helt utrolig !! TAKKER SÅ MYE FOR ARBEIDET DU HAR GJORT FOR MEG !!!:)Og at du tok deg tid til det ,ikke minst !Jeg har vært inne og sett på plassen . og det ser ut til at det er et hus der i dag også,må nok legge en tur til trøndelag til sommeren.Jeg burde vel også kanskje kontakte bibloteket for å se om det foreligger ytterligere informmasjon.Veldig moro å se at gården har vært i den samme fam. så lenge. De andre stedsnavnene ,er de nærligggende til Nes ? Takk så mye igjen for all hjelp :) :) Nå skal jeg legge det inn i slektsprogrammet. Mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.