Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Weberg

[#73024] Tydehjelp Skjeberg 1770

Recommended Posts

Gjest Jan Weberg

Hei ! Jeg lurer på om det finnes noen der ute som klarer å tyde deler eller hele teksten under nr.84 døpte 1770. Barnets navn er Otto Nicolay Sperling. Foreldrene heter Johan Fridrich Sperling og Alitz (Aleth) Guttormsdatter. Farens etternavn ser for meg ut til her å være noe annet enn 'Sperling',kanskje et gårdsnavn. Forøvrig klarer jeg ikke å tyde dåpsdato eller navn på fadderene.mvh Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Omtrent slik: Johan Friderik Sperlings og Aleth Gutormsd. S. N. Otto Nicolaj. Fadd.: Korp. Nestberg(?), Jæger Bergbye, Sven F...berg, Niels Larsen, Giermund Lilledahl.Kan dåpsdatoen være 3. søndag i advent? Isåfall er datoen 16. desember i 1770.Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Theie

HeiJeg tyder dette som:Johan Frederik Sperlings og Aleth Gutormsd. S. N. Otto Nicolaj fadd: Karj Nestberg, Jnger Begbye, Sven? Flødberg, M??? Larsen, Giermund Lilledahl Schieb Dom 4 adv. introd xstøe Dom 2 ab? Epiph(Døpt 22.12.1771, introd 19.1.1772)Det står nok Sperling. S'en er utydelig og delvis opp i linjen ovenfor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Theie

Hei igjenJeg har tatt datoen fra 1771, siden det er 1770 skal det være 23.12.1770 og introd. 20.1.1772.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Theie

HeiPrøver igjen: Datoen for introduksjon skal selvfølgelig være i 1771. 3. adv. leser jeg som gjeldende for dåp nummer 83.Er ellers enig i at den ene fadderene nok heter Niels Larsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

..og jeg er enig med deg i at de to første fadderne heter Karj og Jnger :-))Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Petter Langeland

Fadder nr. 3 er fra Fladberg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Theie

Hei(8): Tiltredes. Jeg leste bunnen av f'en i linjen over som hørende til gårdsnavnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Weberg

Hei ! Jeg vil takke dere alle for dyktig og velvillig hjelp. mvh Jan Weberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tom Birkelund

Nestberg skal nok være Westberg.Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Bø

Hei Jan. Usikker på om du har disse brødrene, men fant disse 2 andre i Skjeberg: 1777 nr. 28Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7437&idx_id=7437&uid=ny&idx_side=-132>LenkePermanent bildelenke: LenkeJohan Fridric Sperling og Aleth Guttormsd. S: Ole. f. Kari Westberg. Ingebor Guttormsd. Anders Lilledal. Ole Halvorsen/Halvorsøn Stabbetorp. Niels Westberg. Christ. døbt : d. 29 Apr. Intr. d. 1??1779 nr. 72Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Weberg

Hei Nina ! Disse brødrene hadde jeg faktisk, men mange takk for hjelpen.mvh Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.