Gå til innhold
Arkivverket

[#73048] Gunner Schønnesen fra Kværner


Gjest John B. Gautestad
 Del

Recommended Posts

Gjest John B. Gautestad

Det var en Gunner Schønnesen fra Qværner i Ager som blant andre døpte Schønne i 1716, og Torsten i 1720. Sønnen Torsten flyttet senere til Torshov i Lørenskog.Gunner Schønnesen var gift med Mette Hansdatter.Er det noen som vet noe mer om disse og deres opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da Oslo Ladegård ble solgt til Karen Toller, enke etter general Hausmann, i 1718, og i de påfølgende aktene om ladegården (Riksarkivet, Lokalia, Oslo: overhoffrettsdom) opplyses brukerne av Ladegården før salget. Jeg tror brukeren het Skjønne (eller Gunnar Skjønnesen). Uansett, det opplyses også at brukeren kom fra Odalen. Ladegården lå før salget 1718 under Akershus slott. Det må ha vært Akers største landbrukseiendom, og en av andets største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Schiønne (Siønne/Sciønne) finnes det flere av både i Christiania, Aker og på øyene på denne tiden - det døpes barn i byen med dette navn.Schiønne Gunnersen blir værende i Opsloe og gifter seg to ganger der (1740 og 1743) - rekker ikke er akkurat nå - dette var litt etter hukommelsen, men dette skulle være lett å finne i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt mer presist denne gang.Den eldste fra familien jeg kjenner i Opsloe og fra 'Querner' er Schiønne Gundersen som det er skifte etter 07.11.1695. Han var gift med Anne Amundsdatter og det hadde barna Gunder (f.ca.1683), Maren (f.ca.1688) og Colbiørn (f.ca.1693).Sønnen Gunder Schiønnesen som er utgangpunktet i (1) er ganske riktig gift med en Metthe Hansdatter. Ved Gunders død og skifte (17.02.1750) lever ektefellen og 3 barn; Schiønne og Tosten som er nevnt før, dessuten Nicolay født ca.1726. Ved dette skiftet (som er positivt på nesten 600 rdl.) regnes jord i Kroghol i Krogstad for 700 rdl..Gunders søster Maren (født rundt 1688) gifter seg med Peder Torbiørnsen (Peder 'Kusck' i Opsloe) og det er skifte etter henne 31.05.1719, barn Anne(8) og Berthe(5).Jeg har en del av datoene for dåp, begravelser osv., dvs. fra de kirkeboktider som er bevart. Det får jeg heller komme tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Takk for svarHer var det mye å gripe fatt i.Jeg kom etterhvert selv fram til at faren var Schønne Gundersen, og at han giftet seg i Ager med Anne Amundsdtr i 1683. Kirkeboken ga imidlertid ingen opplysninger om hvor de da bodde. Men han kan altså opprinnelig ha kommet fra Odalen,så det må sjekkes nærmere.Jeg er ikke veldig godt kjent i kirkeboken for Aker, men så vidt jeg kan se mangler nettutgaven årene 1689 - 1714 og årene 1721 og 22.Hadde forøvrig vært takknemlig for å få de datoene du nevner Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal sette meg ned å skrive de årstall med tilknytning til de Schiønne. Mht. lenken til Gunnar står det mye der som ligger utenfor mitt 'interesseområde' og hvor jeg har lite å tilføye, min interesse er knyttet til Christiania og de'urbane' deler av Aker som f.eks. Opsloe.Så av 'barna fra Odalen' er det Schiønne, Cobiørn (Hovedtangen) og Otter som ligger meg nærmest, men jeg var overrasket over mye jeg hadde på de 3 øvrige Aker-tilflyttere og de første generasjonene fra dem, faktisk det meste av det som er nevnt i lenken. Men i denne sammenheng er 'mitt' utelukkende hentet fra skifter og kirkebøker, lenken er langt mer uttømmende om slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Jeg er takknemlig for det.Har også sett nærmere på denne lenken, og funnet mange opplysninger der. Skal også skaffe meg, og sjekke de kildene det der refereres til.Kanskje du også vet noe mer om Mette Hansdtr, gift med Gunner Schønnesen, og Anna Amundsdtr, gift med Schønne Gundersen?Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.