Gå til innhold
Arkivverket

[#73050] Destignation av arveskifter og Formynder-ruller Hadeland, Land og Valdres 1760>


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det finnes ikke bevarte skifteprotokoller fra perioden 1756-1783 for Hadeland, Land og Valdres, og det kan kanskje være et problem for noen.Jeg har 'rotet' litt i arkivet på SAH i dag og da spesielt i: 'Brev fra sorenskriveren i Hadeland, Land og Valdres'Der fant jeg to dokumenttyper som kanskje kan være til nytte for noen av dere.Den ene er 'Destignation'. Det er så vidt jeg ser en slags godkjenning fra sorenskriveren over noen skifter, og det andre jeg fant var 'Formynderruller'. Her står det mye opplysninger om avholdte skifter der arvingene ikke var myndige.Jeg har bare publisert 1761 i dag (har skannet et par år til), men ser ingen grunn til verken å skanne eller publisere mer hvis materialet ikke har stor nok interesse. Så dette er bare en test, og det kan leses her: http://wangensteen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei Lars OveDette er viktig materiale, så jeg ville bli veldig veldig glad om dette kom på nett. I perioder hvor skifter mangler er slik tilleggs-/alternativ opplysninger nyttig for å kunne dokumentere tiden hvor originalmaterialet mangler. Finnes lignende for andre tinglag også?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei Lars Ove. Jeg har sendt deg en epost og takker for at du tok deg tid for å se etter. Formynderrullen er ihvertfall en bra kilde og inneholde mye info, jeg håper du vil ihvertfall scanne denne. På Riksarkivet for Akershus sin del så ligger det rekker med destignasjoner fra 1740-tallet og utover, det samme gjelder for deler av Buskerud og Oppland samt noen andre steder som tilhørte daværende Akershus stiftsamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Erlend har fotografert det som finnes for Oppland på RA, men fra 1760 så befinner materialet seg på SAH.Dette skulle jo være en bra kilde fra de tinglag og perioder hvor det ikke finnes skifteprotokoller.Er det noen som har oversikt over de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da har jeg gjort en avtale med formannen i NSF at jeg skanner materialet som gjelder Hadeland, Land og Valdres 1760-1781 i løpet av høsten/vinteren, og NSF vil publisere dette når jeg er ferdig.Det jeg har lagt ut i dag på min hjemmeside blir derfor slettet i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.