Gå til innhold
Arkivverket

[#73053] Hvem var prest i Botne/Holmestrand ca 1740 ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg har utgangspunkt i sogneprest i Ramnes Jacob Abrahamsen Falch 1663-1739. Han hadde mange barn, og bl.a. Andreas Jacobsen Falch -1798 og skal ha vært gift med en Alhed (Aleth) som døde 1783 i Åsgårdstrand og broren Abraham Jacobsen Falch 1708-1784 som var gift med Else Cathrine Mayn 1703-1744 og Alhed Hansdatter Jordbrekke 1723-.Disse opplysninger kan være feil, for nå finner jeg at presten i Botne gifter seg i 1740 og får et barn i 1741 med Else Maria Skierven. (Foran nevnte sogneprest i Ramnes var gift med Bodil Andersdatter Skierven). Se [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8139&idx_id=8139&uid=ny&idx_side=-58>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Iflg en av Dr Graaruds bøker om Holmestrand, var Sebastian Schielderup prest i Botne 1723-1765. Han var gift 3 ganger, 2.gang i desember 1740 med Else Marie Schjerven som dør i 1743. Når det gjelder sogneprest i Ramnes Jacob Abrahamsen Falch var han gift med Bodil Andersdtr Schjerven. Blandt deres barn finnes Abraham og Anders (Andreas). Abraham var tollinspektør i Åsgårdstrand og gift 1.gang 1734 med Else Catrine Meyn og 2.gang 1752 med Alethe Hansdtr Jordbrekke. Det er sistnevnte som dør i Åsgårdstrand 1783, skiftet holdt 20/5-1783. Anders/Andreas derimot giftet seg 1744 med Else Michelsdtr Schjerven som dør 1758 i Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Rolf. Dette forklarer saken. Det kompliserte saken at presten ikke skriver sitt eget navn.Når Alhed dør står det bare Alhed Falch og jeg hadde blandet sammen Abraham og Andreas' hustru.I kirkeboken er det både Andreas og Anders Falch. Er dette to forskjelige personer, eller samme ?Takk også Gunn, for nyttige linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.